ATV PRO guide til variatorkit
Lær deg mer om variatorkit til ATV/UTV
Det finnes ulike typer av variatorkit. Her nedenfor forklarer vi de ulike begrepene slik at du skal kunne velge riktig kit for nettopp din ATV!
EPI
EPI er en amerikansk produsent som har vært i bransjen siden 1991, desidert høyest kvalitet og ytelse. Disse kitene finnes til alle større ATV-merker på markedet og er en selvfølge for deg som kjører merkemaskiner og vil ha bedre kjøreegenskaper eller for deg som monterer større deg og vil beholde maskinens ytelse.
Ulike versjoner av variatorkit
EPI:s Variatorkit kommer i Economy, Utility og Sport Utiliy:
Sport Utility-kitet gir bedre akselerasjon, bedre reimgrep og bedre krypkjøring. Et allroundkit som passer deg som kjører for moro skyld med din ATV og vil ha bedre akselerasjon og krypkjøring samt deg som arbeider med firehjulingen og vil slire så lite som mulig å minimere slitasjen på reimen. Dette er noe du bare må ha ved montering av større dekk på din ATV!
Utility-kitet er utviklet for å forbedre akselerasjonen på lav- og mellomregisteret og brukes til fordel når du arbeider tungt i skogen eller kjører i kraftig terreng. Et skikkelig arbeidskit!
Economy-kitet er for mindre firehjulinger og gir bedre effekt over hele registeret og har litt mer klipp i motoren, et kit for deg som vil ha litt mer liv i din mindre firehjuling.
Både Sport Utility og Utility ger bedre reimgrep og bedre krypkjøring.
Både Sport Utility og Utility er tilpasset din maskin. Ingen modifisering kreves på forgassere eller eksosrør – alle monteringsdetaljer og instruksjoner følger med i pakken.
Disse kitene passer opptil 28'' store dekk.
Sport Utility-kitet gir bedre akselerasjon, bedre reimgrep og bedre krypkjøring. Et allroundkit som passer deg som kjører for moro skyld med din ATV og vil ha bedre akselerasjon og krypkjøring samt deg som arbeider med firehjulingen og vil slire så lite som mulig å minimere slitasjen på reimen. Dette er noe du bare må ha ved montering av større dekk på din ATV!
Utility-kitet er utviklet for å forbedre akselerasjonen på lav- og mellomregisteret og brukes til fordel når du arbeider tungt i skogen eller kjører i kraftig terreng. Et skikkelig arbeidskit!
Economy-kitet er for mindre firehjulinger og gir bedre effekt over hele registeret og har litt mer klipp i motoren, et kit for deg som vil ha litt mer liv i din mindre firehjuling.
Både Sport Utility og Utility ger bedre reimgrep og bedre krypkjøring.
Både Sport Utility og Utility er tilpasset din maskin. Ingen modifisering kreves på forgassere eller eksosrør – alle monteringsdetaljer og instruksjoner følger med i pakken.
Disse kitene passer opptil 28'' store dekk.
Er det vanskelig å montere et variatorkit?
Nei, egentlig ikke. En viss teknisk kunnskap kreves jo selvfølgelig, men har man litt erfaring av å skru kjøretøy kan man uten problem montere de fleste typer variatorkit. Ta en titt på EPI sin Youtube-kanal, der finner du en rekke videoer med steg for steg-guider der du ser hvordan du monterer mange av deres koblingskit. Fremgangsmåten er omtrent den samme for alle kit, og fullstendige monteringsveiledninger følger med alle kit.
Hvorfor skal jeg ha et variatorkit?
Eksertene på EPI Performance forklarer funksjonen bak og hvorfor det bør være det første man tenker på hvis man vil oppgradere sin ATV!
Ytelse kan bety forskjellige ting for ulike førere. For meg betyr det å kunne trå på gassen og måtte holde seg fast. For faren min betyr det å kunne ploge snø og dra tømmer i skogen uten å miste kraft eller generere reimslir. Naboen min synes at ytelse innebærer å kunne kjøre skikkelig fort.
På EPI vet vi at prestanda är personlig. Det er derfor vi utvikler våre variatorkit med spesifikke mål i bakhodet. Vi bygger dem for sandførere, leireførere, skogsførere og arbeidsnarkomaner. Våre koblingssatser gir deg ikke bare den ytelsen du vil ha, de gjør også at reimen holder lenger ved å la koblingen jobbe mer effektivt og minimere slir.
Les mer nedenfor om hvorfor du trenger en clutch-kit, eller ta en titt på en kort video nedenfor for å lese mer!
Jeff Supinski
President, EPI Performance"
Ytelse kan bety forskjellige ting for ulike førere. For meg betyr det å kunne trå på gassen og måtte holde seg fast. For faren min betyr det å kunne ploge snø og dra tømmer i skogen uten å miste kraft eller generere reimslir. Naboen min synes at ytelse innebærer å kunne kjøre skikkelig fort.
På EPI vet vi at prestanda är personlig. Det er derfor vi utvikler våre variatorkit med spesifikke mål i bakhodet. Vi bygger dem for sandførere, leireførere, skogsførere og arbeidsnarkomaner. Våre koblingssatser gir deg ikke bare den ytelsen du vil ha, de gjør også at reimen holder lenger ved å la koblingen jobbe mer effektivt og minimere slir.
Les mer nedenfor om hvorfor du trenger en clutch-kit, eller ta en titt på en kort video nedenfor for å lese mer!
Jeff Supinski
President, EPI Performance"
Hvorfor du trenger et variatorkit
Koblingsguttene på EPI har alltid bøyd seg i støvet for produsentene for deres kalibrering av variatoren. Når det gjelder å regne ut hvordan man kalibrerer koblingen til hver enkelt modell som de selger har de ikke en enkel jobb foran seg. Jobben deres innebærer at de må kalibrere variatoren på firehjulingene de produserer for å tilpasse et svært bredt spekter av førere.
En fører vil kanskje koble firehjulingen sin til en snøplog eller trekke en tung tømmervogn, mens andre monterer svære leirdekk og drar ut i skogen. Ettersom produsentene av firehjulinger har en så stor bredde av potensielle kunder må de hele tiden tilpasse variatoren for at den skal fungere for alle.
Det er her EPI Performance kommer inn i bildet! De har utviklet snøscootere og ATV/UTV Performance Variator Kit siden 1991 for å møte alle behov hos hver enkelt fører og kjørestil.
Leirførere trenger ofte mye bunndrag for å drive gjennom tjukk leire og mose. Hvor mange ganger har du ikke sett noen som sitter fast, ruser motoren og ser røyk stige fra maskinen? Det kan EPI løse!
Skogsførere elsker den skarpe gassresponsen som EPI sine kit gir. Når du slipper på gassen for å svinge for så å kjøre ut igen dukker kraften opp akkurat der du trenger den.
Og ikke la oss glemme de av oss som elsker å investere i ting som øker kraft! Ingenting slår et eksossystem med en god lyd, et high flow-luftfilter, drivstoffboks eller noen av de andre måtene man kan gi kraft til motoren.
Men husk – når du legger til kraft skaper du også mer reimslir, med mindre du tilpasser originalvariatoren som er, som navnet tilsier, tilpasset en originalmaskin. Dette innebærer at du gir din ATV mer kraft uten å kompensere for et variatorkit som gir bedre reimgrep da den største delen av effekten vil gå til å slite ut og brenne opp drivreimen. Den gode nyheten er at et variatorkit kan fikse opp i dette!
En fører vil kanskje koble firehjulingen sin til en snøplog eller trekke en tung tømmervogn, mens andre monterer svære leirdekk og drar ut i skogen. Ettersom produsentene av firehjulinger har en så stor bredde av potensielle kunder må de hele tiden tilpasse variatoren for at den skal fungere for alle.
Det er her EPI Performance kommer inn i bildet! De har utviklet snøscootere og ATV/UTV Performance Variator Kit siden 1991 for å møte alle behov hos hver enkelt fører og kjørestil.
Leirførere trenger ofte mye bunndrag for å drive gjennom tjukk leire og mose. Hvor mange ganger har du ikke sett noen som sitter fast, ruser motoren og ser røyk stige fra maskinen? Det kan EPI løse!
Skogsførere elsker den skarpe gassresponsen som EPI sine kit gir. Når du slipper på gassen for å svinge for så å kjøre ut igen dukker kraften opp akkurat der du trenger den.
Og ikke la oss glemme de av oss som elsker å investere i ting som øker kraft! Ingenting slår et eksossystem med en god lyd, et high flow-luftfilter, drivstoffboks eller noen av de andre måtene man kan gi kraft til motoren.
Men husk – når du legger til kraft skaper du også mer reimslir, med mindre du tilpasser originalvariatoren som er, som navnet tilsier, tilpasset en originalmaskin. Dette innebærer at du gir din ATV mer kraft uten å kompensere for et variatorkit som gir bedre reimgrep da den største delen av effekten vil gå til å slite ut og brenne opp drivreimen. Den gode nyheten er at et variatorkit kan fikse opp i dette!
Når behøver du et EPI Clutch-kit?
Når du:
- Ønsker raskere akselerasjon
- Ønsker bedre backshift (skarpere gassrespons)
- Om du har monterat større dekk, båndsats og så videre
- Om du montert tungt utstyr (vinsj, plog og så videre)
- Driver med mudkjøring
- Driver med sandkjøring
- Vil ha mer kraft enn originalt
- Arbeider hardt med maskinen din, f.eks pløying eller sleping
- Ønsker bedre backshift (skarpere gassrespons)
- Om du har monterat større dekk, båndsats og så videre
- Om du montert tungt utstyr (vinsj, plog og så videre)
- Driver med mudkjøring
- Driver med sandkjøring
- Vil ha mer kraft enn originalt
- Arbeider hardt med maskinen din, f.eks pløying eller sleping