Finn de riktige delene til firhjulingen din!

eller

Velg ATV / UTV manuelt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Informasjon

Reservedelssøk etter merke, modell, årsmodell:



Når du søker etter reservedeler via modell, vises passende deler til ditt valgte kjøretøy med informasjon om delen passer eller er såkalt universal.



Deler merket "Passer Til Firhjulingen Din" er direkte tilpasset ditt valgte kjøretøy. Er delen merket med dette garanterer vi at den passer til ditt valgte kjøretøy, dersom delen ikke skulle passe hjelper vi deg gratis med utskifting til en passende del.



Deler merket med "Universal" er ikke direkte modelltilpasset men passer til de fleste typer kjøretøy.



Hvis du ønsker å navigere rundt blant reservedelene på siden, vil søket ditt lagres og viser da kun matchende reservedeler til du velger å gjenopprette det.



For å gå tilbake til resultatsiden, klikk på "Vis alle deler"

Hjullager

Her finner du vårt utvalg av hjullager til tilhengere, vogner og båthengere. Alle beholdninger selges i pakningsstørrelser iht. bilde. Dimensjonene under viser til indre diameter x ytre diameter x tykkelse i mm.

Hjullager er en av flere viktige komponenter på tilhengeren som må kontrolleres jevnlig og byttes ut med jevne mellomrom. Hjullageret hjelper tilhengerens hjul til å rulle så friksjonsfritt som mulig, og absorberer mye kraft og støt hver gang du bruker tilhengeren. Jo mer du bruker tilhengeren, jo raskere vil lagrene slites ut før de må byttes. 

Når er det på tide å bytte hjullager?

Det sitter et hjullager ved hjulakselen på alle tilhengere. Det eneste et lager skal gjøre er å rotere, ellers bør det være helt fiksert. Dersom du føler at lagrene er løse, bør de sannsynligvis byttes ut.

Prøv å sjekke lagrene dine med jevne mellomrom. Test å snurre hjulet og lytt etter lyder. Dersom hjulet lager uvanlige lyder, kan det være et tegn på at lagrene må byttes ut.

Det samme gjelder hvis det har kommet fett inn i navkappen. Du kan sjekke dette ved å stikke en hånd inn på baksiden av hjulet. Hvis du føler at det er fett der, må pakningsboksen byttes ut.

Ha dette i bakhodet når du kjøper hjullager til tilhengeren

Det trenger ikke være komplisert å bytte hjullager på egenhånd. Men det er ikke den morsomste oppgaven og ikke noe du vil gjøre alt for ofte. Kvaliteten og holdbarheten til hjullager kan i stor grad variere. Vær derfor forsiktig med å kjøpe et for enkelt hjullager som ikke tåler høye påkjenninger og som må byttes etter kun kort tid.

Når du kjøper hjullager, må du vite hvilken type du trenger. Det finnes to ulike typer lager, kompaktlager og koniske rullelager, som håndteres på ulike måter. 

Kompaktlager

Kompaktelager er det vanligste hjullageret på nyere tilhengere og krever mindre vedlikehold enn koniske rullelager. De skal ikke smøres, det eneste du trenger å tenke på er at kronemutteren er strammet skikkelig. 

Kompaktelagerne våre er av høy kvalitet sammenlignet med andre, billigere merker. Lagrene er helt vanntette takket være den stålforseglede tetning. Enklere kompaktlager har ofte en gummipakning eller ingen tetning i det hele tatt. Av den grunn har våre kompakte lagre enda lenger holdbarhet enn andre merker på markedet.

Konisk rullelager

Koniske rullelager består av to deler, en indre bane og en ytre bane, og finnes hovedsakelig på litt eldre tilhengere. I stedet for kuler består et rullelager av, nettopp det, ruller som løper inne i løpebanen til den ytre ringen. Takket være sylinderformen kan tilhengerens last fordeles over en større flate. Derfor tåler disse hjullagrene en større belastning. 

Våre rullelagre er produsert for å tåle ekstreme belastninger for å sikre maksimal levetid. 

Bytte hjullager selv

 Hjullager er noe de fleste kan klare å skifte ut selv. Med det er viktig at du vet hvilken type hjullager det er snakk om. Prosessen vil nemlig variere noe avhengig av lagertypen.

Bytte av kompaktlager

  1. Sikre tilhengeren, ta av dekkene og navkappen.
  2. Løsne kronemutteren og ta av bremsetrommelen.
  3. Nå kan du fjerne låseringen. Vær forsiktig med låseringen, hvis den ikke er skadet, kan du bruke den på nytt når du installerer det nye hjullageret.
  4. Trykk ut det gamle kompaktlageret med en presse.
  5. Trykk fast det nye hjullageret.
  6. Sett tilbake bremsetrommelen og stram til kronemutteren.
  7. Sett navkappen og hjulet tilbake på plass.
  8. Juster bremsene og stram til hjulmutterene. 

Bytte av konisk rullelager

  1. Sikre tilhengeren, ta av dekkene og navkappen.
  2. Fjern fettkoppen, løsne splinten og skru løs mutteren som holder bremsetrommelen på plass.
  3. Løsne bremsetrommelen. 
  4. Fjern det den indre banen på det ytre hjullageret.
  5. Lirk av pakningsboksen som sitter på baksiden av bremsetrommelen.
  6. Trekk ut den indre foringen fra den indre banen.
  7. Fjern den ytre banen på lageret - de kan sitte fast, så bruk gjerne en hammer og bank dem løs, men vær forsiktig.
  8. Rengjør innsiden av bremsetrommelen skikkelig.
  9. Bank fast den nye ytre banen – vær forsiktig.
  10. Smør de indre banene til lagrene skikkelig.
  11. Monter de indre banene i bremsetrommelen.
  12. Monter pakningsboksen, pass på så du ikke skader pakningsboksen.
  13. Sett bremsetrommelen tilbake på hjulet.
  14. Monter saksestiften og fettkoppen.
  15. Fest hjulet.
  16. Kontroller på nytt og stram til hjulmutrene.