ATV PRO guide til batterier
Montering og funktioner Motobatt batterier
Alle Motobatt-batterier er ferdigfylte og fulladede og kan monteres direkte i kjøretøyet. Det eneste du trenger å gjøre er å koble pluss- og minuspolene på batteriet.
I denne guiden lærer du mer om:
- Kontrollerer batteriet
- Hvilespenning
- Mål spenning med multimeter
- Batterilader
- Installasjon av batteri
- Batteriterminaler
- Riktig spenning
- Vedlikeholdslading
- Doble pluss og minus tilkoblinger
- Avstandsstykker
- Hvilespenning
- Mål spenning med multimeter
- Batterilader
- Installasjon av batteri
- Batteriterminaler
- Riktig spenning
- Vedlikeholdslading
- Doble pluss og minus tilkoblinger
- Avstandsstykker
Sjekk ATV-batteriet ditt
Slik måler du ATV-batteriet ditt for å bestemme hvilespenningen og ladespenningen.
1. Start med å finne batteriet, det er vanligvis under salen eller under plasten foran på ATV-en din.
1. Start med å finne batteriet, det er vanligvis under salen eller under plasten foran på ATV-en din.
Kontrollera ditt ATV batteri
1. Börja med att lokalisera batteriet, det sitter oftast under sadeln eller under frontplasten på din ATV.
2. Få multimeteret ditt, still det til 20V DC-innstillingen.
3. Mål på tvers av polene (rød på pluss og svart på minus) på batteriet med quad av, du bør ha mellom 12,7-13 volt nå.
4. Start din ATV, hvis du måler på tvers av polene på batteriet nå, skal multimeteret vise 13,5-14,5 volt, dette indikerer at quad-en lader som den skal og at batteriet mottar lade.
Har ikke din ATV minst 12,5/12,7 volt i "hvilespenning" d.v.s. med motoren avslått risikerer batteriet å bli skadet da vanlige ATV-batterier ikke tåler for lav spenning, selv i kortere perioder.
Sett batteriet på vedlikeholdslading og sjekk (med batteriladeren frakoblet) at spenningen har gått opp etter en dag eller to. Hvis den ikke er det, er det en risiko for at batteriet er skadet og ikke kan reddes, i kaldere vær eller etter å ha stått i garasjen en stund risikerer du ikke å få startet din ATV.
Sett batteriet på vedlikeholdslading og sjekk (med batteriladeren frakoblet) at spenningen har gått opp etter en dag eller to. Hvis den ikke er det, er det en risiko for at batteriet er skadet og ikke kan reddes, i kaldere vær eller etter å ha stått i garasjen en stund risikerer du ikke å få startet din ATV.
Vi anbefaler alle å koble til en batterilader, f.eks. fra CTEK, når du ikke bruker maskinen. Dagens batteriladere er intelligente og du trenger bare å koble den til og trykke på start så ordner de seg selv. Hvis du har en batterilader som vedlikeholdslader batteriet når du ikke bruker din ATV, risikerer du aldri at maskinen ikke starter pga. for lav batterispenning!
Generelt om batterier
Hvis firehjulingen din har stått en periode er det ikke uvanlig at starteren bare klikker når du starter den, en vanlig feil mange gjør er å sette fra seg firehjulingen for vinteren eller parkere den i garasjen uten vedlikeholdslading av batteriet.
De fleste ATV-er på markedet i dag har batterier på 12 volt og mellom 14-30 ampere, på grunn av sin lille størrelse i forhold til et bilbatteri som har mange ganger strømstyrken, er ATV-batterier svært følsomme for selvutlading. Digitale instrumenter og andre elektroniske kontroller og lignende trekker noen milliampere når maskinen er slått av, og det kan være nok til at ladenivået på batteriet faller under et nivå som forårsaker skade.
Når du sier at et ATV-batteri er 12v, betyr ikke dette at spenningen skal være 12,0 volt når du måler over polene, tvert imot er et tolv volts batteri i bunn og grunn dødt på nøyaktig tolv volt, hvilespenningen til en sunn batteri skal være på ca 12,7 volt, allerede når batteriet er nede på 12,5 volt har det mistet halve styrken og ved tolv volt er det i utgangspunktet utladet og i denne tilstanden veldig følsomt for frysing.
Noe som ikke er så uvanlig er at du jobber med maskinen i en kort periode men med svært kraftkrevende utstyr som vinsj for å heve og senke plogen eller trekke inn vedkubber, håndtere varme eller ekstralys, når du er ferdig med jobb parkerer du firehjulingen og når du skal starte den noen dager senere klikker den bare i startreléet.
Når du kjører firehjulingen din lader den samtidig batteriet, men har du mye strømkrevende utstyr i gang kan ikke maskinen lade batteriet skikkelig og når du slår det av for dagen kan hvilespenningen være på en nivå som er altfor lavt.
Det er derfor alltid lurt å ta en vane med å koble en batterilader til quad-en så fort du slår den av for dagen, med dagens smarte batteriladere og hurtigkoblinger går det veldig raskt å koble til laderen, henge med en CTEK hurtigkobling så den titter frem under salen og koble til laderen i garasjen med en gang du parkerer for å holde batteriet friskt og firehjulingen er alltid klar til start.
Et av de første spørsmålene vi stiller når noen kontakter oss for å få hjelp til å finne feil når en firhjuling ikke vil starte er tilstanden til batteriet, ofte får vi til svar at det i grunnen er nytt, det ble kjøpt for bare seks måneder siden. Dessverre kan du ganske enkelt ødelegge et ATV-batteri mye raskere enn det hvis du ikke er nøye med vedlikeholdslading av batteriet, derfor er det alltid lurt å koble til en batterilader når maskinen ikke er i bruk.
Batterityper
I alle vanlige firehjulinger på markedet finnes det såkalte AGM, Absorbent Glass Mat (absorberende glassfibermatte), batterier, det er et blybatteri som ligner mye på det man normalt finner i biler, men batteriene til firehjulingene. er tilpasset for litt tøffere grep og har derfor en glassfibermatte i seg selv for å hindre at batteriet tar skade ved terrengkjøring.
De aller fleste batterier til firehjulinger er av den lukkede, vedlikeholdsfrie typen, som betyr at du ikke kan, eller bør, åpne lokket som lukker battericellene for å fylle på nytt batterivann. Batteriene fylles før de leveres til deg og opprettholder da syrenivået sitt, via en ventil kan syren renne over hvis det er feil på batteriet eller om du tilfeldigvis lader batteriet på feil måte så du koker det, f.eks. ved å koble til en 24v lader på et 12v batteri eller om du bruker en eldre type batterilader som ikke er selvregulerende.
Gelbatterier er en lignende batteritype som AGM, men som navnet tilsier er syren, eller elektrolytten, gelaktig, noe som gir den gode egenskaper for bruk i terrengkjøretøy, et gelbatteri har lavere elektrodeslitasje i forhold til vanlige blybatterier, men på grunn av gelen har den en høyere indre motstand som gjør at den ikke kan produsere en høy nok kaldstartstrøm til å starte motoren gjentatte ganger.
Det finnes nyere og mer moderne varianter av batterier som også kan brukes til firehjulinger med Lithium eller litium hybrid teknologi, litium har den fordelen at man kan bygge batteriene slik at de blir veldig lette, noe som er en stor fordel i racing verdenen, på ATV med svært kraftkrevende utstyr og som ofte kjøres i kaldt vær er ikke et rent litiumbatteri å foretrekke da det rett og slett slutter å fungere etter en viss temperatur og det ikke tåler store belastninger fra tilleggsutstyr som vinsjer, håndtaksvarme og lys etc.
Det man må huske på med litiumbatterier er at de stort sett alltid krever en spesiell lader, det er ikke mulig å lade et litiumbatteri med en lader som ikke er tilpasset dette da man rett og slett knekker batteriet, bokstavelig talt.
For tiden fortsetter AGM-batterier å være det vanligste batteriet i firehjulinger takket være ytelsen og prisen, hvis du tar vare på batteriet vil det vare lenger for deg.
Batteristørrelse
Som vi nevnte har de fleste av dagens firehjulinger et 12-volts batteri, men strømstyrken skiller seg derimot ganske kraftig. Større firehjulstrekk har ofte høyere strømstyrke for å kunne trekke motoren rundt.
Som oftest bytter man batteri til et tilsvarende som allerede er installert, dette er fordi den fysiske størrelsen på et ATV-batteri ofte er av avgjørende betydning da batterirommet er tilpasset en viss størrelse batteri og størrelsen på batteriet ofte følger strømstyrken, flere ampere tilsvarer større batteri.
Men hvis du har plass kan du sette inn et batteri med høyere strømstyrke enn det originale uten noen risiko, høyere strømstyrke gir et mindre kuldefølsomt batteri med mindre risiko for selvutlading under skadelige nivåer og lar deg få plass til flere strømkrevende utstyr.
Våre Motobatt-batterier har ofte litt høyere strømstyrke enn andre batterier med samme betegnelse og størrelse, vår vanligste Motobatt MBTX20 (YTX20) har for eksempel 21 Ampere-timer sammenlignet med andre YTX20-batterier som er mellom 18-19Ah.
Dobbelt- eller parallellkoblede batterier
En fristende ting å gjøre når du har mye strømkrevende utstyr er å koble parallelt (Ikke seriekoble da du får 24 volt som de fleste firhjulinger misliker) på et ekstra batteri for å øke kapasiteten, viktig å vurdere om du skal gjøre dette er at du må bruke to batterier med samme strømstyrke (Og spenning selvfølgelig) for at det skal fungere da to parallellkoblede batterier med forskjellige ampere vil strebe etter balanse og levere det lavere nivået av ampere på begge batteriene.
Det er heller ikke sikkert at firehjulingens ladesystem klarer å lade batteriene, da det ikke er dimensjonert for annet enn det som er i originalmontasjen.
Skal du koble doble batterier til ATV-en din, anbefales det at du bruker en frakobler og god kunnskap for å få det til å fungere.
De fleste ATV-er på markedet i dag har batterier på 12 volt og mellom 14-30 ampere, på grunn av sin lille størrelse i forhold til et bilbatteri som har mange ganger strømstyrken, er ATV-batterier svært følsomme for selvutlading. Digitale instrumenter og andre elektroniske kontroller og lignende trekker noen milliampere når maskinen er slått av, og det kan være nok til at ladenivået på batteriet faller under et nivå som forårsaker skade.
Når du sier at et ATV-batteri er 12v, betyr ikke dette at spenningen skal være 12,0 volt når du måler over polene, tvert imot er et tolv volts batteri i bunn og grunn dødt på nøyaktig tolv volt, hvilespenningen til en sunn batteri skal være på ca 12,7 volt, allerede når batteriet er nede på 12,5 volt har det mistet halve styrken og ved tolv volt er det i utgangspunktet utladet og i denne tilstanden veldig følsomt for frysing.
Noe som ikke er så uvanlig er at du jobber med maskinen i en kort periode men med svært kraftkrevende utstyr som vinsj for å heve og senke plogen eller trekke inn vedkubber, håndtere varme eller ekstralys, når du er ferdig med jobb parkerer du firehjulingen og når du skal starte den noen dager senere klikker den bare i startreléet.
Når du kjører firehjulingen din lader den samtidig batteriet, men har du mye strømkrevende utstyr i gang kan ikke maskinen lade batteriet skikkelig og når du slår det av for dagen kan hvilespenningen være på en nivå som er altfor lavt.
Det er derfor alltid lurt å ta en vane med å koble en batterilader til quad-en så fort du slår den av for dagen, med dagens smarte batteriladere og hurtigkoblinger går det veldig raskt å koble til laderen, henge med en CTEK hurtigkobling så den titter frem under salen og koble til laderen i garasjen med en gang du parkerer for å holde batteriet friskt og firehjulingen er alltid klar til start.
Et av de første spørsmålene vi stiller når noen kontakter oss for å få hjelp til å finne feil når en firhjuling ikke vil starte er tilstanden til batteriet, ofte får vi til svar at det i grunnen er nytt, det ble kjøpt for bare seks måneder siden. Dessverre kan du ganske enkelt ødelegge et ATV-batteri mye raskere enn det hvis du ikke er nøye med vedlikeholdslading av batteriet, derfor er det alltid lurt å koble til en batterilader når maskinen ikke er i bruk.
Batterityper
I alle vanlige firehjulinger på markedet finnes det såkalte AGM, Absorbent Glass Mat (absorberende glassfibermatte), batterier, det er et blybatteri som ligner mye på det man normalt finner i biler, men batteriene til firehjulingene. er tilpasset for litt tøffere grep og har derfor en glassfibermatte i seg selv for å hindre at batteriet tar skade ved terrengkjøring.
De aller fleste batterier til firehjulinger er av den lukkede, vedlikeholdsfrie typen, som betyr at du ikke kan, eller bør, åpne lokket som lukker battericellene for å fylle på nytt batterivann. Batteriene fylles før de leveres til deg og opprettholder da syrenivået sitt, via en ventil kan syren renne over hvis det er feil på batteriet eller om du tilfeldigvis lader batteriet på feil måte så du koker det, f.eks. ved å koble til en 24v lader på et 12v batteri eller om du bruker en eldre type batterilader som ikke er selvregulerende.
Gelbatterier er en lignende batteritype som AGM, men som navnet tilsier er syren, eller elektrolytten, gelaktig, noe som gir den gode egenskaper for bruk i terrengkjøretøy, et gelbatteri har lavere elektrodeslitasje i forhold til vanlige blybatterier, men på grunn av gelen har den en høyere indre motstand som gjør at den ikke kan produsere en høy nok kaldstartstrøm til å starte motoren gjentatte ganger.
Det finnes nyere og mer moderne varianter av batterier som også kan brukes til firehjulinger med Lithium eller litium hybrid teknologi, litium har den fordelen at man kan bygge batteriene slik at de blir veldig lette, noe som er en stor fordel i racing verdenen, på ATV med svært kraftkrevende utstyr og som ofte kjøres i kaldt vær er ikke et rent litiumbatteri å foretrekke da det rett og slett slutter å fungere etter en viss temperatur og det ikke tåler store belastninger fra tilleggsutstyr som vinsjer, håndtaksvarme og lys etc.
Det man må huske på med litiumbatterier er at de stort sett alltid krever en spesiell lader, det er ikke mulig å lade et litiumbatteri med en lader som ikke er tilpasset dette da man rett og slett knekker batteriet, bokstavelig talt.
For tiden fortsetter AGM-batterier å være det vanligste batteriet i firehjulinger takket være ytelsen og prisen, hvis du tar vare på batteriet vil det vare lenger for deg.
Batteristørrelse
Som vi nevnte har de fleste av dagens firehjulinger et 12-volts batteri, men strømstyrken skiller seg derimot ganske kraftig. Større firehjulstrekk har ofte høyere strømstyrke for å kunne trekke motoren rundt.
Som oftest bytter man batteri til et tilsvarende som allerede er installert, dette er fordi den fysiske størrelsen på et ATV-batteri ofte er av avgjørende betydning da batterirommet er tilpasset en viss størrelse batteri og størrelsen på batteriet ofte følger strømstyrken, flere ampere tilsvarer større batteri.
Men hvis du har plass kan du sette inn et batteri med høyere strømstyrke enn det originale uten noen risiko, høyere strømstyrke gir et mindre kuldefølsomt batteri med mindre risiko for selvutlading under skadelige nivåer og lar deg få plass til flere strømkrevende utstyr.
Våre Motobatt-batterier har ofte litt høyere strømstyrke enn andre batterier med samme betegnelse og størrelse, vår vanligste Motobatt MBTX20 (YTX20) har for eksempel 21 Ampere-timer sammenlignet med andre YTX20-batterier som er mellom 18-19Ah.
Dobbelt- eller parallellkoblede batterier
En fristende ting å gjøre når du har mye strømkrevende utstyr er å koble parallelt (Ikke seriekoble da du får 24 volt som de fleste firhjulinger misliker) på et ekstra batteri for å øke kapasiteten, viktig å vurdere om du skal gjøre dette er at du må bruke to batterier med samme strømstyrke (Og spenning selvfølgelig) for at det skal fungere da to parallellkoblede batterier med forskjellige ampere vil strebe etter balanse og levere det lavere nivået av ampere på begge batteriene.
Det er heller ikke sikkert at firehjulingens ladesystem klarer å lade batteriene, da det ikke er dimensjonert for annet enn det som er i originalmontasjen.
Skal du koble doble batterier til ATV-en din, anbefales det at du bruker en frakobler og god kunnskap for å få det til å fungere.
Populære ATV-batterier
Montering
• Åpne esken og kontroller at alle monteringsdetaljer er inkludert, du må ha et sett med batteripoler, monteringsskrue og heksenøkkel for montering. Noen batterier inneholder også avstandsstykker dersom monteringen foregår i en batteriboks som er større enn Motobatt-batteriet.
• Kontroller at batteriet har riktig spenning, den skal være mellom 12,85 og 12,7 volt.
• Legg merke til hvordan batteriklemmene på ditt eksisterende batteri sitter og batteriposisjonen i batterirommet. Bruk de medfølgende avstandsstykkene for å få batteriet til å passe godt i batterirommet.
• Løft beskyttelsespluggene fra klemmene som skal brukes med en kniv eller liten skrutrekker, og la pluggene sitte igjen på de batteriterminalene du ikke bruker.
• Monter batteriklemmene med de medfølgende sekskantskruene i klemmene du fjernet beskyttelsespluggene fra, én batteripol for minus (svart) og én for pluss (rød). Det er ikke nødvendig å bruke Loctite på skruene da klemmene er litt for koniske for å få skruene til å sitte der de skal. Ikke skru for hardt!
• Monter batteriet i kjøretøyets batteriboksen og koble pluss- og minuskablene til batteripolene med de medfølgende skruene. Disse skal heller ikke skrus for hardt fast!
Ferdig!
1. Fjern pluggene forsiktig
2. Batteripoltilkobling
3. Montering av batteripoler
Montering av kabler med eller uten batteripolterminaler
Du kan montere kablene fra kjøretøyet enten direkte i batteripoltilkoblingen eller via en batteripolterminal (eksempel B).
Vedlikeholdsladning
Akkurat som med vanlige AGM-batterier må Motobatt-batteriene vedlikeholdslades om de ikke brukes på lenge. Bruker du din ATV for å jobbe i skogen og bruker mye elektronisk utstyr kan det være lurt å vedlikeholdslade batteriet på maskinen din når du ikke bruker den for å holde batteriet i så god stand som mulig. Parkerer du kjøretøyet i lange perioder er en vedlikeholdslader et must for at batteriet ikke skal lades ut og ødelegges. Dette er noe alle syre- og gelbatterier har til felles.
Doble pluss- og minustilkoblinger
På de Motobatt-batterier som har doble pluss- og minuspoler, som på bildet nedenfor, kan du bruke begge polene for å montere ekstratilbehør som batteriladere, GPS, vinsjkabler eller annet elektronisk utstyr. Du kan måtte komplettere med ytterligere batteriterminaler eller skruer for å utnytte alle fire polene.
Avstandsstykker
Avstandsstykker er de plastdetaljene som bidrar til å holde batteriet på plass i batteriboksen på kjøretøyet ditt, og på de fleste Motobatt-batterier er disse avstandsstykkene inkludert. Disse brukes når Motobatt-batteriet er mindre enn originalbatteriet og må stabiliseres i batteriboksen. I noen tilfeller er det ikke nødvendig å bruke disse avstandsstykkene.