Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Statorer
Stator for ATV og UTV. Statoren, eller generatoren som den også kalles, er en del av firhjulingen som genererer strøm når motoren går, som deretter brukes til å lade maskinens batteri og gi strøm til elektriske komponenter som tenningen og lysene.
På de fleste firehjulinger og UTV-modeller har statoren inne i motoren, inne i et motordeksel og i olje. Dette skiller seg fra for eksempel biler som har en ekstern generator som driver den delen som tar seg av strømmen. Statoren er vanligvis montert i svinghjulet pÃ¥; veivakselen, ofte pÃ¥ venstre side av motoren. Fra kjernen hvor statoren er montert innvendig kan man vanligvis se 4-5 kabler komme ut som gÃ¥r videre til en laderegulator som konverterer vekselstrømmen som statoren genererer til likestrøm som maskinen bruker. nder for Ã¥ lade batteriet og forsyne alle andre elektroniske komponenter med strøm.
Symptomer på at statoren er ødelagt betyr vanligvis at batteriet slutter å lade, det er noen ganger vanskelig å avgjøre om det er laderegulatoren eller statoren som er ødelagt hvis firhjulingen slutter å lade batteriet, det er ofte feil Ser komponent for komponent, man måler kablene som kommer ut av statoren og får vekselstrøm men batteriet lades ikke. Hvis laderegulatoren sannsynligvis er ødelagt, hvis du ikke får strøm fra statoren, er det sannsynligvis feilen.
En stator kan ogsÃ¥å har mer obskure feil som varierer om motoren er kald eller varm, statoren bestÃ¥r av en kjerne viklet med kobbertrÃ¥der, i noen tilfeller kan statoren fungere nÃ¥r det er kaldt men nÃ¥r temperaturen i motoren gÃ¥r opp, utvider kobbertrÃ¥dene pÃ¥ pÃ¥ grunn av varmen og viklingen er gjort der; skiller seg og slutter Ã¥ virke. Symptomer pÃ¥ dette er vanligvis at maskinen fungerer en stund, før den dør nÃ¥r den er kald og sÃ¥ begynner den Ã¥ starte igjen nÃ¥r den er blitt varm. Hvis du har symptomer som dette, bør du sjekke statoren og bytte den om nødvendig.