Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Kamkjede
Kamkjede for ATV og UTV. En kamkjede brukes til å drive kamakslene til en firetaktsmotor rundt slik at ventilene kan åpne og lukke. På firehjulinger er det desidert vanligst at kamakslene roterer ved hjelp av registerkjede, mens det på biler er både kamremmer og skyvestenger for dette.
Kamkjeden går fra et tannhjul på veivakselen og går deretter opp til tannhjul på begge (SOHC – Single Overhead Cam Shaft), men vanligvis to kamaksler (DOHC – Double Overhead Cam Shaft).
Kamakslene er plassert i sylinderhodet og deres jobb er å skyve ventilene for å åpne eller lukke enten ved å skyve direkte på ventilene eller gjennom vippearmer. I rommet hvor registerkjeden går gjennom sylinderen opp til sylinderhodet, er det registerkjedeføringer, eller guider, som er for at registerkjeden skal løpe fritt uten å berøre sylinderveggene.
Samkjedet holdes vanligvis stramt ved hjelp av en fjærbelastet registerkjedestrammer som skrus inn i sylinderen og påfører trykk på ett registerkjedeledd slik at kjedet er riktig strammet og ikke risikerer over -cogging.
En registerkjede kan strekke seg over tid og slaget til registerkjedestrammeren er kanskje ikke tilstrekkelig til å holde kjedet tilstrekkelig stramt, dette resulterer vanligvis i en raslende lyd rundt motoren og er en indikasjon på at registerkjeden må skiftes.< /p>
En registerkjede kan vanligvis skiftes uten å måtte demontere sylinder og sylinderhode, men man må vanligvis løsne et motordeksel for å få tilgang til å henge registerkjedet på drivverket på veivakselen, hvorpå man kan tre kjedet opp gjennom sylinder og monter den over kamakslene. Kamakslene må vanligvis demonteres på grunn av dette.
Når du monterer en registerkjede igjen er det viktig at kamakslene er i riktig posisjon, normalt er det merker på girene på kamakslene som skal ligge på linje med kanten på sylinderhodet, men det er forskjellige måter å stille inn dette riktig på .
Vanligvis er imidlertid motoren ved topp dødpunkt (TDC) ved et merke i svinghjulet som du kan se gjennom en plugg i statordekselet og kamakslene er innstilt med akslenes ventilløftere skrå oppover slik at både eksos- og inntaksventilene blir ubelastet.