Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Sylinder
Sylinder- og sylindersett for ATV og UTV. Dagens firehjulinger har vanligvis enten en eller to sylindre, som er den delen av motoren som stempelet sitter i. Historisk sett har de fleste firehjulinger med en kubikkkapasitet på mindre enn ca 800cc vært ensylindrede og over dette vanligvis to-sylindret.
Nyere modeller fra spesielt Can-Am har derimot to sylindre selv på mindre kubikkstørrelser. En sylinder har vanligvis svært lang levetid så lenge serviceintervaller følges og vedlikehold utføres regelmessig, sylinderen får kontinuerlig smøring fra kjøretøyets oljepumpe og dersom oljen skiftes og riktig olje brukes, er det sjelden en sylinder for å knekke eller slites på moderne firehjulinger.
Sylindere er derimot svært følsomme dersom de ikke får smøring på grunn av for lite oljevolum eller olje av dårlig kvalitet. På to-sylindrede motorer, som ofte er v-tvillinger selv om parallelle tvillinger er til stede, er de fremre og bakre sylindrene ofte forskjellige, i disse tilfellene er frontsylinderen sylinderen lengst fremme i kjøretøyets kjøreretning. p>
Hvis du har fått skader på sylinderen din, kan selv svært små riper i sylinderboringen føre til banking og skade på stempelet, i noen tilfeller kan sylinderen finslipes på et mekanisk verksted for å renovere den, deretter kreves det vanligvis et overdimensjonert stempel. montert (A såkalt B- eller C-stempel)
Har sylinderen din tatt for mye juling for å bli pusset opp, finnes det ofte ettermarkedssylindre slik at du kan bytte til en helt ny, i disse tilfellene bruker du et stempel av standard dimensjoner, s.k. A-stempel eller størrelsen som opprinnelig ble installert fra fabrikken.
Ved sylinderskifte må du skifte toppakning samtidig da disse vanligvis er laget av et materiale som presses sammen under montering og ikke kan settes sammen igjen, det anbefales også å skifte sylinderfotpakning samtidig.< /p>