Finn de riktige delene til firhjulingen din!

eller

Velg ATV / UTV manuelt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Informasjon

Reservedelssøk etter merke, modell, årsmodell:



Når du søker etter reservedeler via modell, vises passende deler til ditt valgte kjøretøy med informasjon om delen passer eller er såkalt universal.



Deler merket "Passer Til Firhjulingen Din" er direkte tilpasset ditt valgte kjøretøy. Er delen merket med dette garanterer vi at den passer til ditt valgte kjøretøy, dersom delen ikke skulle passe hjelper vi deg gratis med utskifting til en passende del.



Deler merket med "Universal" er ikke direkte modelltilpasset men passer til de fleste typer kjøretøy.



Hvis du ønsker å navigere rundt blant reservedelene på siden, vil søket ditt lagres og viser da kun matchende reservedeler til du velger å gjenopprette det.



For å gå tilbake til resultatsiden, klikk på "Vis alle deler"

Kjedelås

Kjedelås for ATV, MC og Motocross. En kjedelås brukes på alle typer kjøretøy som har kjededrift og som har til oppgave å koble en kjetting pålitelig sammen. Som oftest kan drivkjeder separeres for å lette utskifting, ellers hadde det vært nødvendig å demontere det meste av maskinen for å få plass til en ny kjede. For å koble sammen en delbar kjede bruker du en kjedelås.

Kjedelåser finnes i flere ulike varianter og alle ulike produsenter av kjetting har ofte hver sin betegnelse for spesialversjoner av kjettinger og kjettinglåser når det kommer til materialer, utseende og tetningstyper. Forenklet kan imidlertid hovedattributtene til en kjedelås deles inn i følgende:

Deling:

Til tross for ulike produsenter av kjeder er det en felles standard når det kommer til størrelse på kjeder, det er vanlig at en kjede heter 420 428 520 og så videre. Dette betyr at du bør være i stand til å identifisere størrelsen på kjedet som matcher girene dine.

Segl:

En standard kjedelås er uforseglet, det vil si at "tappene" på lenken har ingen tetninger rundt seg, i tillegg til dette finnes det en rekke forskjellige typer forseglede kjedelåser hvor tetningene er der for å forlenge levetiden til kjedet ved å tette tappene slik at smøremidlet du smører kjedet med må holde seg på plass og hindre at smuss og vann kommer inn i kjedet. Disse tetningene kommer i et utall av varianter, men de vanligste er forskjellige typer o-ringer.

Nagler / klips:

En stor forskjell på kjedelåser er om den er naglet eller den såkalte Clip-typen. En naglet kjedelås er en mer permanent installasjon, du skyver kjedelåsen på plass og "forstuer" eller nagler toppen av tappene så de låser seg i holderen, dette krever spesialverktøy.

For å demontere en slik lås må man ofte bruke vinkelsliper og smøre av tappens hode, kjedelåsen kan dermed ikke gjenbrukes. Dette gir en svært sikker tilkobling, men er ikke spesielt vedlikeholdsvennlig. Naglede kjedelåser brukes ofte på motorsykler med høy motoreffekt der det kreves en meget sterk sikring av kjedelåsen og bytteintervallene er vanligvis ganske lange.

Den vanlige typen kjedelås har s.k Klemmetetning istedenfor, da har tappene på kjedelåsen små spor i seg der man skyver inn en låseklips, dette gjør kjedet veldig enkelt å montere og demontere ved vedlikehold eller utskifting og gir en meget god sikring av kjedet, dette er vanligvis brukt på motocross og Quad kjøretøy.