Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Clutchsett
Stort utvalg av komplette clutchsett med plater og mellomskiver for firehjulinger og firehjulinger med manuelle eller halvmanuelle girkasser. En maskin med manuell girkasse har vanligvis en clutch bestående av lameller i et friksjonsmateriale og mellomskiver montert i en clutchkurv før clutchdekselet på motoren. Lamellene overfører kraften fra motoren til girkassen og videre ut til hjulene, når du trekker i clutchhåndtaket kobles motoren og girkassen ut og du kan skifte gir uten risiko for å skade girene i girkassen eller motoren. p>
Lamellene og mellomskivene slites ut over tid og må da skiftes, man merker ofte at de er utslitt dersom maskinen begynner å skli når man drar i noe eller under belastning eller akselererer av gårde. Ofte slites en clutch på grunn av overbelastning ved å trekke i noe tungt, men den kan også bli skadet hvis det brukes feil olje. I alle firehjulinger og Quad-modeller med manuell girkasse og såkalt våtclutch, når lamellene og mellomskivene er i motor-/girkasseolje, kreves det at det brukes en olje tilpasset våtclutch. Disse oljene er vanligvis spesifisert med en klassifisering kalt "JASO" og kan kalles "JASO MA", JAS MA2" og lignende.
Når du skifter clutch, bør du inspisere clutchkurven for jekker i sider hvor platene går, har ofte en slitt clutch forårsaket en jekk her som lamellene kan sette seg fast i, noe som gir en hakkete følelse i clutchen. Hvis jekken er liten, kan de pusses forsiktig ned, men hvis de er for grove, må clutchkurven skiftes.
Når du skifter clutch, er det vanligvis lurt å bløtlegge nye plater i motorolje et døgn før de skiftes.slik at de kan ta til seg olje og virke umiddelbart etter montering, anbefales det også å kjøpe ny pakning til clutchdekselet når du kjøper clutchsett da dette som regel går i stykker ved demontering.