Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Variatorvekter
Variatorvekter for ATV- og UTV-modeller med reimdrevet automatgir (CVT). Firehjulinger med variator har vanligvis vekter i frontvariator (Primærvariator) som regulerer hvor raskt eller sakte variatorens skiver skal gå fra hverandre.
Vektene er enten ruller som beveger seg på spor i primærvariatoren eller artikulert på pinner, felles for variatorvektene er at det er sentrifugalkraften som genereres av rotasjonen av motoren som gjør at vektene kastes ut og går tilbake med turtallet. av motoren, gjør dette igjen at variatorskivene kan skilles fra hverandre eller presses sammen, hvorved beltet beveger seg opp og ned i variatoren og forholdet dermed endres.
Avhengig av vekten på vektene skjer denne bevegelsen raskere eller langsommere, noe som gir firehjulingen ulike kjøreegenskaper, tyngre vekter krever høyere omdreininger for å kastes ut og gir generelt høyere dreiemoment men noe langsommere akselerasjon, mens lettere vekter kastes ut. enklere og dermed forbedre kjøretøyets akselerasjon. p>
Det er ofte mellom seks til åtte vekter i en primærvariator og vektene du jobber med er i gram med så lite som et par gram vektforskjell per variatorvekt, noe som gjør en forskjell på hvordan ATV-en eller UTV-en din oppleves. Uansett type vekter, ruller eller leddet, er det viktig at variatorvektene kan bevege seg fritt. Inspiser derfor vektene dine og området de beveger seg i eller på for slitasje, smuss og ujevnheter. Dersom en variatorvekt har blitt oval, litt flat på den ene siden eller nedslitt på annen måte, vil firehjulingens tur oppleves som hakkete og ujevn.
Tilsvarende kan en leddet variatorvekt som sitter på en pinne som er utslitt bidra til ujevn løping.
De fleste variatorer må være fri for fett og olje for å fungere optimalt, men det finnes modeller, hovedsakelig Yamaha med deres Ultramatic variator, som er fullstendig innkapslet i variatorfett.