Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Bremsevaier Parkeringsbrems
Parkeringsbremsekabler er vanligvis på veiregistrerte firehjulinger hvor dette er et krav for å kunne inspisere maskinen, men også på UTV-modeller som har en mer konvensjonell håndbrems som en bil.
På enkelte firehjulinger sitter parkeringsbremsefunksjonen i driftsbremsehåndtaket på styret, og man låser da bremsehåndtaket mekanisk med en sperre for å aktivere parkeringsbremsen. Hvis firehjulingen din har en parkeringsbrems som denne, er kabelen du ser etter en såkalt "Rear brake cable", som i dette tilfellet fungerer både som parkeringsbremsekabel og driftsbremsekabel.
Parkeringsbremsekabelen på quads går vanligvis fra en egen kontroll på styret som trekker kabelen koblet til den bakre bremsekaliperen eller et separat parkeringsbremseåk bak. Det finnes også firehjulinger hvor håndbremsen aktiveres av girskifteren, som da har en parkeringsstilling, går da parkeringsbremsekabelen fra giret til bakbremsene.
For firehjulinger som er registrert som MC (L7E) ) som kan kjøres på vei med B-førerkort er en fungerende parkeringsbrems et krav for å være godkjent i kontrollen. På UTV-er har du vanligvis en håndbremsspak som ligner på den i en bil, fra spaken går en eller to bremsekabler til bak på bremsekaliperen og stram bremsene mekanisk slik at maskinen ikke kan bevege seg.
Parkeringsbremsekabelen er en del som vanligvis ikke går i stykker fordi den slites, men heller fordi den brukes ganske sjelden og står i trukket posisjon i lengre perioder, dette gjør at kabelen som ofte er utsatt for fukt og skitt, ruster sammen eller på annen måte blir treg og vanskelig å bruke.
Hvis quad- eller UTV-en din har en parkeringsbrems, er det lurt å bruke denne i stedet for å stole på at maskinen står stille så lenge du har et gir innkoblet, maskinen står i stigning eller er under belastning, den kan slites på girkassen dersom denne skal fungere som parkeringsbrems og ikke er beregnet for dette.