Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Kamaksel
Kamaksel for ATV og UTV med firetaktsmotor. Moderne quads og SUV-modeller har vanligvis én (SOHC – Single Overhead Cam Shaft) eller to (DOHC – Double Overhead Cam Shaft) overliggende kamaksler som skyver ventilene til å åpne og lukke med motorens rotasjon.
Kamakslene drives av en timingkjede som sitter mellom et tannhjul på veivakselen og går opp gjennom sylinder og sylinderhode og tres over kamakslene. Selve kamakslene er montert i sylinderhodet og ligger i lagerspor som vanligvis støpes i toppen med overheng som holder dem på plass, kamakslene har forlengere (Cams) som er de delene som enten direkte skyver ventilene eller indirekte via vippe armer.
< p> Kamakselen har vanligvis et tannhjul skrudd inn i den ene enden, men det er aksler der giret er godt trykket, på giret er det vanligvis markeringer som hjelper deg med å sette kammene i riktig nedre posisjon etter at de er demontert.Noen maskiner har også en dekompresjonsfunksjon på kamakselen, funksjonen til dekompresjonen er å slippe ut litt kompresjon når motoren skal starte for å gjøre det lettere for startmotoren å trekke motoren rundt, når motoren går opp, dekomp. kastes inn ved hjelp av sentrifugalkraften som oppstår ved rotasjon av motoren.
Hvis du har problemer med at motoren din er vanskelig å starte og du har en dekompresjonsfunksjon på kamakselen kan denne være utslitt, vanligvis resulterer dette i at startmotoren ikke klarer å trekke motoren til tross for god batteristyrke.