Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
eller
Velg ATV / UTV manuelt
Radiatorlokk
Radiatorlokket har i tillegg til å fungere som et deksel slik at kjølevæske ikke renner ut av radiatoren, også en viktigere funksjon der den regulerer trykket i kjølesystemet. Når kjølevæsken blir varm utvider den seg og hensikten med radiatorlokket er å regulere trykket når det blir for høyt, når trykket blir høyt nok frigjør en fjær kjølevæske som går videre til ekspansjonstanken på din quad eller UTV.
Hvis radiatorlokket ikke er i god stand eller hvis fjæren er treg og slitt, kanskje rett og slett rusten hvis det er brukt kjølevæske uten nok glykol, så er det en risiko for at lokket ikke slipper kjølevæske når trykket blir for høyt, som kan forårsake skade på kjølesystemet eller i verste fall motoren. Radiatorhetter for ATV og UTV finnes i flere ulike utførelser med ulik hardhet på fjæren, noe som gjør at det tillates høyere trykk i kjølesystemet før radiatoren koker over eller slipper kjølevæske.
De fleste originalmonterte radiatordeksler har et spesifisert trykk på rundt 1 bar. Deksler som har et høyere trykk spesifisert er i hovedsak for deg som kjører maskinen din hardt og ikke vil risikere at kjølevæsken koker ut av radiatoren og deretter går kjølesystemet ut. Merk at høyere tillatt trykk i kjølesystemet kan føre til økt slitasje på pakninger.
VÃ¥re Universal Radiator Caps passer til de fleste japanske ATV-er og UTV-modeller, mens amerikanske merker ofte bruker spesielle caps.