Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Bensinkran
En bensinkran er vanligvis på firehjulinger med forgasser og den vanligste typen bensinkran har tre posisjoner, av, på og reserve. Det finnes også enklere varianter av bensinkraner med kun to posisjoner (Av/På) og firehjulinger som bruker en vakuumstyrt bensinkran.
En konvensjonell bensinkran med knott for å lukke eller åpne bensinstrømmen til forgasseren er en ganske enkel design og du kan ganske enkelt se om bensinkranen må skiftes, enten knotten binder eller bensinkranen lekker pga. å ha på seg.
Ofte kan du enten kjøpe en ny bensinkran eller et reparasjonssett for bensinkranen og med relativt lite penger løse problemet. ATV-er med vakuumdrevet drivstoffkran kan ha mer diffuse problemer hvis drivstoffkranen er slitt eller ikke fungerer.
I en vakuumstyrt benkran er det en liten gummimembran, på benkranen har du da en kobling som går via en slange til inntaksgummien eller deromkring på din quad, når du skyver maskinen , det dannes et vakuum i inntaket og membranen omgår drivstoff fra bensintanken til forgasseren.
Det vanligste problemet med vakuumdrevne drivstoffkraner er at membranen er ødelagt eller løs og ikke lukkes ordentlig, noe som får forgasseren til å renne over selv når motoren er av og kan etterlate et basseng med bensin på etasje en stund etter at du har parkert firehjulingen.
Det kan også være problemer eller skader på slangene til den vakuumstyrte ventilen som gjør at det ikke er nok vakuum til at benventilen kan åpne og slippe drivstoff til forgasseren.
Ofte er bensinkraner på firehjulinger veldig spesifikke da de i mange tilfeller er montert i tanken og dette krever at du bytter til tilsvarende kran slik at den lukker tett mot tanken.