Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Enveislager
Enveis lager for ATV og UTV. Et enveis lager er, som navnet antyder, et lager som kun spinner i én retning. Lageret har en rotasjonsretning og roterer kun fritt i den retningen rotasjonspilen på lageret peker mot.
Enveislagere brukes hovedsakelig to steder på moderne ATV- og UTV-modeller:
Enveis lagerstartmotor
De fleste ATV-er, i motsetning til biler, bruker ikke Bendix-drev (selv om det er en) for å få startmotoren til å snu motoren. I stedet for et Bendix-drev, har startmotorens utgående drivverk vanligvis direkte kontakt med en drivring festet til svinghjulet. For å hindre at startmotoren roterer med motoren etter at motoren har startet, er det et enveislager på startgiret på svinghjulet som gjør at startmotoren kobles ut når motoren starter.
Dette enveislageret er vanligvis boltet til startgiret som igjen er boltet til statoren/svinghjulet på maskinen. Enveislageret selges vanligvis komplett med indre og ytre lagerbane og i noen tilfeller kun komplett med startgiret.
Vanlige symptomer på at enveislageret til startmotoren er ødelagt er enten at motoren rasler når du kjører startmotoren og motoren ikke snurrer. Alternativt kuttes enveislageret sammen og kobles ikke ut, noe som får startmotoren til å rotere med motoren, noe som får startmotoren til å overopphetes.
Enveis lager Variator/slyngekobling
Beltedrevne firehjulinger og UTV-modeller med automatgir (CVT) har i noen tilfeller et enveislager montert i frontvariators slingclutch (Primary variator) et lager som gjør at maskinen får motorbrems. I disse tilfellene er enveislageret montert på slyngekoblingen og klokken på slyngkoblingen fungerer som et ytre lagerhus. Når du slipper ut gassen på maskinen, får dette enveislageret maskinen til å motorbrems.
Disse enveislagrene er vanligvis svært følsomme og krever riktig smøring for ikke å skjære sammen, hvis intervallene for motoroljeskift har vært uforsiktige eller brukt olje av dårlig kvalitet, kan disse lagrene fort kuttes sammen.
Vanlige symptomer på at dette lageret har klippet seg er at hjulene låser seg under kjøring. Selv med svært små riper i lagerbanene, kan dette lageret produsere høye lyder som høres ut som banking eller skraping fra variatorsiden.
Når du skifter enveislagere for slingclutchen, er det svært viktig å inspisere lagerbanene til slingclutchen og clutchklokken for riper og kanter, selv de minste riper her kan føre til at et nytt lager svikter for tidlig eller føre til at støy vedvarer .
På noen modeller kan du velge å demontere enveislageret og kjøre uten, da mister firehjulingen motorbremsen, men ellers fungerer det som vanlig.