Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Ventiler
Ventiler for ATV-er og UTV-er med firetaktsmotorer. Ventilene på en motor er komponentene som åpnes og lukkes for å slippe inn en luft/drivstoffblanding og deretter frigjøre det forbrente drivstoffet i form av eksosgasser.
Ventilene sitter i sylinderhodet og det er kamakselen som har som oppgave å åpne og lukke disse via kammene på akselen til fastsatte tider avhengig av motortype. De aller fleste firehjulsmotorer har totalt fire ventiler jevnt fordelt mellom eksos- og inntaksventiler, selv om det finnes motorer med et oddetall ventiler.
Innsugsventilene sitter mot forgasseren eller gasspjeldhuset og har ofte større diameter på skiven, mens eksosventilene sitter mot manifolden og har litt mindre diameter. Platene til ventilene tetter i sylinderhodet gjennom et sete som er slipt mot ventilen for å sikre en helt tett kobling når ventilen er stengt, til dette brukes en spesiell ventilpasta med slipemidler.
Stammene på ventilene går opp gjennom sylinderhodet via såkalte føringer som ofte er utskiftbare og i et hardere materiale er sylinderhodet som ofte er aluminium, på føringene er det en ventiltetning som tetter forbindelsen mellom ventilstammen og veiledningen for å hindre at olje kommer inn fra toppdekselet i forbrenningskammeret.
Som regel er ventilene fjærbelastede, det vil si at de lukkes automatisk og skyves opp av kammene på kamakselen, det kan være to fjærer på en ventil og fjærene holdes på plass av en liten plate på toppen av ventilstammen som er sikret med to halvmåneformede såkalte knaster.
Små kopper kalt ventilskyvere plasseres så på toppen av fjærene og det er på disse kammene på kamakselen skyver.
En ventil må justeres med jevne mellomrom slik at klaringen mellom ventilskyvere og kamaksel eller vippearmer blir riktig, dette kalles ventilklaring og måles ofte med bladmål i tidels millimeter. Din spesifikke ventilklaring for din quad er i servicehåndboken din.