Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Speedometer sensor
Speedometersensoren er delen som registrerer hastigheten din ATV eller UTV kjører med.
Det finnes noen få forskjellige typer speedometersensorer, men de bruker primært to vanlige typer som finnes på ATV og UTV modeller:
Elektronisk hastighetsmålersensor/hastighetsmålersensor
På moderne ATV-er og UTV-er er den vanligste typen speedometersensor en liten elektronisk sensor montert i motorblokken eller girkassen. Ofte fungerer sensoren ved at sensoren magnetisk/induktivt registrerer rotasjonen av en roterende del i motoren eller girkassen, hvorpå sensoren sender dette signalet videre til speedometeret som beregner kjøretøyets hastighet og viser dette i displayet på speedometeret.
Hastighetsmålersensorer av denne typen gjenkjennes vanligvis ved at de er skrudd direkte inn i motoren eller girkasseblokken med en skrue, og inn i motorblokken er det en sylinderformet del som er den delen som leser rotasjonen. Denne sensortypen er mest vanlig på ATV-er og UTV-er med digitale hastighetsmålere, men det finnes også analoge hastighetsmålere som bruker denne typen sensorer og deretter konverterer signalet fra sensoren slik at målerens visere beveger seg.
Det finnes også speedometersensorer som måler rotasjonen til f.eks. frontdrevet på noen kjededrevne firehjulinger og Quad-modeller.
Denne typen sensor er veldig enkel å bytte ut og hvis quad ikke viser hastigheten i displayet, er det mest sannsynlig sensoren som har gått i stykker. Du bytter den ved å løsne den fra motorblokken med en skrue, da kan det lekke ut olje, så hvis du ikke har planlagt oljeskift samtidig, vinkle quaden på siden for å unngå at oljen lekker ut.
Deretter kobler du sensoren fra kontakten og plugger inn den nye, legger litt olje på o-ringen som tetter sensoren mot motorblokken hvis sensoren sitter fast i motoren eller girkassen.
Mekanisk hastighetsmålersensor
På eldre typer firehjulinger er det vanlig at hastigheten indikeres helt mekanisk via en kabel som går fra et konisk gir på en utgående aksel på motoren og opp til speedometertavlen hvor rotasjonen av kabelen konverteres til avlesninger. på speedometeret. Den vanligste feilen på denne typen hastighetsindikator er ganske enkelt at ledningen har gått av etter å ha snurret noen tusen omdreininger.