Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Slyngkobling
Slyngekobling for ATV- og UTV-modeller med variator (CVT). En slingclutch er montert på noen firehjulinger med automatgir via remdrift og variator. Hensikten med slingclutchen er å koble veivakselen til motoren med den primære variatoren for å overføre rotasjonen av motoren til hjulene via drivlinjen.
Slingclutchen er montert på veivakselen i motoren, ofte på høyre side av motoren, og du kommer til den ved å skru av motordekselet som er plassert bak bakre variatordeksel. Slingclutchen er i oljebad og skal du demontere den må du derfor tappe ut motoroljen, og helst bytte til ny olje etter skiftet.
Slingclutchen består av en type friksjonsputer som er montert i et nav og leddet på en tapp. Når motorturtallet øker når du akselererer, vil disse friksjonsputene, eller lamellene, bli kastet ut av sentrifugalkraften og gripe tak i slingclutchens clutchhus, hvorpå primærvariatoren vil begynne å rotere og maskinen vil begynne å kjøre fremover . I endene av lamellene i clutchen er det små fjærer som er der for å gi en viss treghet til reaksjonen til clutchen og for å trekke lamellene tilbake til sin opprinnelige posisjon når rotasjonen avtar.
Friksjonsmaterialet på en slengclutch er ofte i et keramisk eller annet høyfriksjons- og varmebestandig materiale og er fremfor alt grunnen til at firehjulinger med denne typen clutch krever en olje tilpasset våtclutch med spesielle tilsetningsstoffer. Disse oljene er merket med JASO-klassifiseringen. Dersom det brukes en olje uten disse tilsetningsstoffene mangler vanlige motoroljer til biler dette, for eksempel er det fare for at friksjonsmaterialet slites ut eller at slingclutchen ikke fungerer som den skal.
Har du problemer med at firehjulingen eller UTV-en din ikke kjører som den skal, eller klarer å trekke en last slik den tidligere kunne, er det mest sannsynlig slengclutchen som er utslitt. Det finnes firehjulssykler og UTV-modeller som ikke bruker slingclutch, i så fall kobles primærclutchen direkte til veivakselen gjennom akselen i variatoren og slingclutchens funksjon med å frigjøre drivremmen til motorturtallet øker styres helt i primærvariatoren.