Finn de riktige delene til firhjulingen din!

eller

Velg ATV / UTV manuelt

Lägg till regnummer

Fyll i dina uppgifter så lägger vi till ditt regnummer i vårt register. Vi återkopplar så fort vi kan!

Används för att kontakta dig när ditt regnummer finns i vårt register.



Informasjon

Reservedelssøk etter merke, modell, årsmodell:



Når du søker etter reservedeler via modell, vises passende deler til ditt valgte kjøretøy med informasjon om delen passer eller er såkalt universal.



Deler merket "Passer Til Firhjulingen Din" er direkte tilpasset ditt valgte kjøretøy. Er delen merket med dette garanterer vi at den passer til ditt valgte kjøretøy, dersom delen ikke skulle passe hjelper vi deg gratis med utskifting til en passende del.



Deler merket med "Universal" er ikke direkte modelltilpasset men passer til de fleste typer kjøretøy.



Hvis du ønsker å navigere rundt blant reservedelene på siden, vil søket ditt lagres og viser da kun matchende reservedeler til du velger å gjenopprette det.



For å gå tilbake til resultatsiden, klikk på "Vis alle deler"

Slyngkobling

Slyngekobling for ATV- og UTV-modeller med variator (CVT). En slingclutch er montert på noen firehjulinger med automatgir via remdrift og variator. Hensikten med slingclutchen er å koble veivakselen til motoren med den primære variatoren for å overføre rotasjonen av motoren til hjulene via drivlinjen.

Slingclutchen er montert på veivakselen i motoren, ofte på høyre side av motoren, og du kommer til den ved å skru av motordekselet som er plassert bak bakre variatordeksel. Slingclutchen er i oljebad og skal du demontere den må du derfor tappe ut motoroljen, og helst bytte til ny olje etter skiftet.

Slingclutchen består av en type friksjonsputer som er montert i et nav og leddet på en tapp. Når motorturtallet øker når du akselererer, vil disse friksjonsputene, eller lamellene, bli kastet ut av sentrifugalkraften og gripe tak i slingclutchens clutchhus, hvorpå primærvariatoren vil begynne å rotere og maskinen vil begynne å kjøre fremover . I endene av lamellene i clutchen er det små fjærer som er der for å gi en viss treghet til reaksjonen til clutchen og for å trekke lamellene tilbake til sin opprinnelige posisjon når rotasjonen avtar.

Friksjonsmaterialet på en slengclutch er ofte i et keramisk eller annet høyfriksjons- og varmebestandig materiale og er fremfor alt grunnen til at firehjulinger med denne typen clutch krever en olje tilpasset våtclutch med spesielle tilsetningsstoffer. Disse oljene er merket med JASO-klassifiseringen. Dersom det brukes en olje uten disse tilsetningsstoffene mangler vanlige motoroljer til biler dette, for eksempel er det fare for at friksjonsmaterialet slites ut eller at slingclutchen ikke fungerer som den skal.

Har du problemer med at firehjulingen eller UTV-en din ikke kjører som den skal, eller klarer å trekke en last slik den tidligere kunne, er det mest sannsynlig slengclutchen som er utslitt. Det finnes firehjulssykler og UTV-modeller som ikke bruker slingclutch, i så fall kobles primærclutchen direkte til veivakselen gjennom akselen i variatoren og slingclutchens funksjon med å frigjøre drivremmen til motorturtallet øker styres helt i primærvariatoren.

Filter
14 produkter - 0 filter valgt
Lukk Nullstille Bruk
Filter (0)
Viser 14 produkter
Viser 14 av 14 produkter