Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Eksospackning
Eksospakninger for ATV-er og UTV-er.
På firehjulinger er det vanligvis to forskjellige typer eksospakninger, siden eksosrøret ikke er veldig langt deles det ofte ikke mer enn i en par steder etter hvor den er koblet inn Sylinder- eller sylinderhodet trenger derfor ikke så mange forskjellige eksospakninger for å tette disse koblingene.
De vanligste typene eksospakninger er:
Eksospakning mellom topp/sylinder og manifold, også kalt manifoldpakning:
Der manifolden kobles til sylinderen på totaktsmotorer eller sylinderhodet på firetaktsmotorer er en pakning, ofte er dette en rund pakning som skyves inn i eksosen og klemmes sammen for å danne en tett forbindelse, bør disse pakningene ikke gjenbrukes ettersom de komprimeres under montering. Disse pakningene er ofte laget av en kombinasjon av kobber og grafitt for å gi en god tetning, men samtidig være myk nok til å bli komprimert og motstå motorvibrasjoner.
PÃ¥ noen modeller sitter en mer konvensjonell flatpakning i denne posisjonen.
Manifold/lyddemperpakning:
Ofte er eksosrør på quads delt på bare ett sted, mellom manifolden og lyddemperen. På to-sylindrede modeller kan det være et mellomrør som kobler manifoldene til de to sylindrene til lyddemperen. I denne skjøten er det ofte en sylindrisk eller konisk pakning som ofte er laget av et grafittmateriale.
For å holde koblingen tett er det ofte eksosfjærer som klemmer de ulike delene av eksosrøret sammen og pakningene tetter mellom rørene. Pakningene mellom manifold og lyddemper utsettes for mye vibrasjoner fra motoren og slites over tid, materialet i pakningene tetter veldig godt men forvitrer over tid og må da skiftes.
Hvis fjærene som presser rørene sammen har mistet sin elastisitet, kan slitasjen på disse pakningene øke, og derfor er det alltid lurt å bytte ut eksosfjærer i forbindelse med utskifting av eksospakninger.< /p>