Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Differensial / sluttgirolje
Olje for differensial og sluttkjøring; ATV og UTV maskiner. På de fleste firhjulinger styrer kraftoverføringen med en kardanaksel og vinkelgir som fordeler kraften fra motoren til hjulene. Disse vinkelgirene kan ha forskjellige funksjoner og krever forskjellige typer olje for smøring.
Disse vinkelgirene blir ofte referert til som endelige eller differensielle, men de kan også kalles hypoidgir avhengig av; utformingen av vinkelgiret.
Sluttbryter:
Vi kaller vanligvis en endelig aksel for en enkel vinkelaksel som bare endrer retning på; kardanakselrotasjon ut til drivakslene, et enkelt vinkelgir med pinjong og krongir rett og slett. Hvis pinjonghjulet (Driftet fra kardanakselen) ikke er sentrert på krongiret uten en liten fremgang opp eller ned på Giret kalles ofte et hypoidgir og kan kreve en olje med litt sterkere smørefilm for å tåle den ekstra belastningen dette kan medføre.
En endelig aksel betyr at rotasjonen av kardanakselen fordeler rotasjonen til høyre og venstre drivaksel likt, noe som betyr at begge bakhjulene spinner like raskt uansett belastning, sÃ¥; äselv firehjulinger som har så kalt ”Delt bakaksel” det vil si at individuell bakfjæring (IRS) ofte har en stiv bakaksel som regel; begge bakhjulene roterer like raskt.
Som regel krever en sluttdrevsolje ingen spesielle tilsetningsstoffer eller tilsetningsstoffer, men forskjellige typer viskositet eller klassifiseringer spesifiseres ofte av produsenten.
Differensial:
En differensial har samme funksjon som en sluttaksel og brukes til å endre rotasjonsretningen fra kardanakselen ut til drivakslene, en differensial derimot har en type løsning som går er at hjul kan rotere fritt fra hverandre. Ofte kan en differensial ha en manuell kobling som gjør at begge drivakslene roterer like raskt når man trykker på for eksempel; en knapp for diffusjon. En differensial kan derimot ha andre typer låse- eller momentfølende funksjoner og slureclutcher innebygd som tar seg av dette automatisk avhengig av; belastningen på hjulene.
Differensialer er vanligvis plassert foran pÃ¥å firehjulinger og krever noen ganger spesielle oljer med tilsetningsstoffer for Ã¥ hindre interne komponenter i differensialen fra synder. Et vanlig tilsetningsstoff for differensialer med f.eks slipclutch er en Limited Slip, ogsÃ¥ kalt LS-additiv som brukes for Ã¥ sikre at lamellene som ofte beskytter funksjonene til differensialen ikke blir skadet av den ellers ganske aggressive oljen som differensial eller sluttgir. olje.
Hvis du vil lære mer om olje for ATV og UTV, les mer i vår omfattende oljeguide!
a>