Finn de riktige delene til firhjulingen din!
Velg ATV / UTV etter registreringsnummer
Velg ATV / UTV manuelt
Clutchhus
Koblingshus for slingclutchen på variatordrevne (CVT) ATV- og UTV-modeller. Clutchhuset for slingclutchen til primærvariatoren (Front Variator) er den delen som slingclutchen tar tak i når motorturtallet øker, clutchen sender så kraften fra motoren videre til primærvariatoren som igjen driver beltet inn. variatoren.
Clutchhuset har en lang aksel som går ut i variatoren som primærvariatoren er montert på, i andre enden er det en clutchklokke som er den delen som slingclutchen griper tak i. I midten av clutchhuset på mange modeller er et enveislager som er den delen som gjør at firehjulingen får motorbrems, clutchhuset fungerer her som en ytre lagerbane for enveislageret.
Grepeoverflaten i clutchhuset er ofte laget av stål og er svært motstandsdyktig mot slitasje, hvis clutchen din har vært for varm kan huset spenne seg og bli skjev eller få riper og rifter i gripeoverflaten, noe som kan forkorte levetiden hvis du installerer en ny slingclutch i et gammelt clutchhus, inspiser derfor alltid clutchhuset når du bytter eller pusser opp slingclutchen slik at det ikke er skader, selv mindre riper og skader kan føre til slitasje på slingclutchen eller støy. p>
Enveislagerets lagerspor er svært følsomt for den minste riper eller ujevnheter, dette kan forårsake uventet høye lyder og også at et nytt lager slites ut på et blunk.
Clutchhuset er bak et motordeksel som du får tilgang til ved å demontere bakre variatordeksel, slyngeclutchen og clutchhuset er i motorolje, så dersom du trenger å pusse opp dette kan du benytte anledningen til å ta oljeservice på maskinen.
Der clutchhuset går ut gjennom motordekselet inn i variatoren er akselen tettet med en pakkboks, disse pakkboksene må tåle høye påkjenninger og kan lekke, skjer dette får man motorolje inn i variatoren med remsliper som en resultat, hvis dette ikke blir lagt merke til i tide, kan det føre til lavt motoroljenivå med store følgeskader.