ATV PRO guide til ATV-hjelm
Din guide til høyre ATV-hjelm
Når du kjører en ATV eller motorsykkel må du bruke hjelm, og den skal være E- eller SIS-merket. Alle hjelmer fra ATV PRO er godkjente hjelmer. Ikke glem at hjelmen må være korrekt fastspent for å gi god beskyttelse.
Størrelsesguide
Du finner ut av din korrekte størrelse ved å måle omkretsen av hodet ditt (i høyde med pannen), se eksempel nedenfor.
Å tenke på:
Ungdommer har rundere hoder: Velg derfor en noe mindre hjelm.
18 år-40 år: Normal hjelm i følge bildet ovenfor
Over 40 år: Har oftest smalere hoder, velg derfor en noe større hjelm sånn at den ikke trykker i pannen.
Storlekar och mått:
- Extra Extra Small XXS (52 cm omkrets rundt hodet)
- Extra Small XS (53-54 cm omkrets rundt hodet)
- Small S (55-56 cm omkrets rundt hodet)
- Medium M (57-58 cm omkrets rundt hodet)
- Large L (59-60 cm omkrets rundt hodet)
- Extra Lage XL (61 cm omkrets rundt hodet)
- Extra Extra Large XXL (61 cm omkrets rundt hodet)
Ungdommer har rundere hoder: Velg derfor en noe mindre hjelm.
18 år-40 år: Normal hjelm i følge bildet ovenfor
Over 40 år: Har oftest smalere hoder, velg derfor en noe større hjelm sånn at den ikke trykker i pannen.
Storlekar och mått:
- Extra Extra Small XXS (52 cm omkrets rundt hodet)
- Extra Small XS (53-54 cm omkrets rundt hodet)
- Small S (55-56 cm omkrets rundt hodet)
- Medium M (57-58 cm omkrets rundt hodet)
- Large L (59-60 cm omkrets rundt hodet)
- Extra Lage XL (61 cm omkrets rundt hodet)
- Extra Extra Large XXL (61 cm omkrets rundt hodet)
Ikke bruk en gammel hjelm eller en hjelm som har vært utsatt for en ulykke!
Hjelmens levetid påvirkes av bruken og hjelmens eksponering av sol, vær og vind. Hjelmer har ingen nøyaktig ”holdbarhetstid”, men en vel brukt hjelm bør byttes ut i løpet av 3-5 års tid. Du må ikke miste en hjelm i bakken, da kan det føre til indre sprekker som kan forsvage beskyttelsesfunksjonen ved en eventuell fallulykke. Pass godt på hjelmen, og plasser den aldri i setet eller på styret uten å være sikker på at den ikke detter ner. Kjøp heller aldri brukte hjelmer, du vet ingenting om hvordan hjelmen har blitt håndtert, og en ny godkjent hjelm er ikke så dyr at det er verdt å kjøpe en brukt hjelm. Hvor mange hundrelapper kan du egentlig spare og er det egentlig verdt det, hvor mange hoder har du egentlig råd til å ”sløse bort”?
Har billige hjelmer virkelig god beskyttelse?
Alle hjelmer som selges av oss på ATV PRO, både billige og dyre, er godkjente for moped og MC og oppfyller alle krav til at en hjelm skal godkjennes. En hjelm godkjent for sykling eller en hjelm godkjent for ski må ikke brukes til motorsykkel eller moped. Vær også oppmerksom på at det er mange hjelmer til salgs som ikke godkjent. Vær spesielt oppmerksom på at dersom en hjelm ser ut til å være mye mindre sammenlignet med andre hjelmer, er disse vanligvis ikke godkjent.
Hvorfor skal jeg kjøpe en dyr hjelm?
En dyr hjelm har ofte en bedre passform, er laget av glassfiber eller komposittmateriale (som er et veldig sterkt materiale), er lettere, stillere, dugger ikke og har ofte et avtagbart og vaskbart interiør. Varemerker som Shoei, Nolan, X-lite og AGV tilbyr denne typen hjelmer. Disse møter behovet for passform, komfort og ventilasjon som motorsyklister har. Hvis du kjører moped eller MC-scooter trenger du ikke å bruke tusenvis av kroner på hjelm, en LS2 Integral hjelm for 900:- er mer enn nok. En dyrere hjelm vil derimot ha en høyere finish, bedre materialer eller andre fordeler.
Integral eller åpen hjelm
Det er to typer hjelmer, integralhjelm og åpen hjelm. Forskjellen er at en integralhjelm beskytter haken og beskyttelse for haken og kjevepartiet, og er vanligvis også utstyrt med en foldende visir. En åpen hjelm kan også ha visir, men ingen krokbeskyttelse. Integralhjelmer anbefales alltid for best mulig beskyttelse.
Vær oppmerksom på at hvis du kjører to personer på en moped eller motorsykkel, må passasjeren også bruke hjelm. Det er viktig at passasjerens hjelm også sitter bra og er vel fastspent.
Vær oppmerksom på at hvis du kjører to personer på en moped eller motorsykkel, må passasjeren også bruke hjelm. Det er viktig at passasjerens hjelm også sitter bra og er vel fastspent.
Ulike typer hjelmer