ATV PRO guide til montering av bagasjebokse
Lær hvordan du installerer en bagasjebokse på din ATV
ATV Bagasjebokser & Vesker
ATV-en din er mest sannsynlig utstyrt med lastestativer foran og bak, hvis du noen gang har prøvd å transportere noe på lastestativet, merker du ganske umiddelbart at uansett hva du legger der, vil den ikke bli liggende, spesielt ikke etter noen få meter i skogen.
Etter noen turer med den ene hånden på styret og den andre på sekken, sliter imidlertid tålmodigheten som regel og man ser seg om etter alternativer, en ikke helt uvanlig variant er det klassiske brødbrettet som monteres med hvilken som helst stropp man har liggende. , et ganske vanlig første skritt mot å gjøre firehjulingen din til en bedre redskapsbærer, og visst, den oppfyller sin funksjon og du kan kjøre firehjulingen på en tryggere måte med lasten rimelig på plass så ingen skade i brødbakken.
Hvis du har kommet deg over det første nivået med ATV-oppbevaring eller bare leter etter noe som er bedre tilpasset, gir sekken en mer behagelig og tryggere tur og gir firehjulingen et penere utseende, er en tilpasset ATV-veske ofte det du starter ser etter.
Etter en rask titt på hva som er tilgjengelig, skjønner du raskt at det finnes en mengde merker, modeller og prisklasser, hvor begynner du å lete?
Nedenfor går vi gjennom noen varianter av poser, hva du skal se etter og hvordan du deretter monterer posen.
Etter noen turer med den ene hånden på styret og den andre på sekken, sliter imidlertid tålmodigheten som regel og man ser seg om etter alternativer, en ikke helt uvanlig variant er det klassiske brødbrettet som monteres med hvilken som helst stropp man har liggende. , et ganske vanlig første skritt mot å gjøre firehjulingen din til en bedre redskapsbærer, og visst, den oppfyller sin funksjon og du kan kjøre firehjulingen på en tryggere måte med lasten rimelig på plass så ingen skade i brødbakken.
Hvis du har kommet deg over det første nivået med ATV-oppbevaring eller bare leter etter noe som er bedre tilpasset, gir sekken en mer behagelig og tryggere tur og gir firehjulingen et penere utseende, er en tilpasset ATV-veske ofte det du starter ser etter.
Etter en rask titt på hva som er tilgjengelig, skjønner du raskt at det finnes en mengde merker, modeller og prisklasser, hvor begynner du å lete?
Nedenfor går vi gjennom noen varianter av poser, hva du skal se etter og hvordan du deretter monterer posen.
Ulike modeller av ATV-bokser
Bruksomfang
Som sagt finnes det en mengde forskjellige ATV-vesker og -bokser som fyller en rekke funksjoner.
Begynn med å tenke på hva du bruker ATV-en din til i dag og hva du må ha med deg, er det kun motorsag og kombiboks som skal være med, tilpasset motorsagkasse er et godt alternativ, men skal du kun ta med sagen en gang om en stund og fremfor alt ønsker å oppbevare kaffe og hjelmer i posen uten at pakken blir våt eller gjørmete, er en lukket pose med lokk et bedre alternativ.
Her vet du best selv hvilke behov du har, så tenk gjennom dette før du bestemmer deg.
Prisklasser
I dag finnes det et bredt utvalg av ATV-bokser på markedet med vidt varierende priser. En billig veske er ikke nødvendigvis dårlig for dine formål, men en dyrere kan ha funksjoner som gjør det lettere for deg i hverdagen eller jobben.
En dyrere bag kan også ha litt bedre låsemekanismer hvis de er låsbare, bedre lakk hvis den er laget av metall eller til og med ekstrautstyr som oppvarmede passasjerhåndtak eller bremselys.
Generelt sett er Universalvesker billigere enn modelltilpassede, vi går gjennom forskjellene mellom disse nedenfor.
Som det meste gjenspeiler prisen ofte kvaliteten på produktet, men i dag finnes det et solid utvalg av virkelig rimelige ATV-vesker, så det trenger ikke koste en formue. Det du derimot bør se etter på billigposer er kvaliteten på plasten, de fleste ATV-vesker er laget av plast men virkelig billige poser kan være laget av skjør plast som sprekker lett når det blir kaldt.
Alle posene i vårt sortiment er laget av seig og slagfast plast som tåler kulde meget godt.
Material
Som vi nevnte ovenfor er de fleste ATV-vesker i dag laget av plast og det er viktig å sørge for at plasten er av god kvalitet. I tillegg til plastposer er nettkurver i stål ganske vanlig og det finnes også stålbokser og oppbevaringsbokser laget av vanntett kryssfiner eller lignende.
En plastpose har fordelen av å være lett i sin konstruksjon, den ruster ikke eller skrangler. Skal du derimot frakte tungt eller skarpt verktøy i stor grad, kan en plastpose slites raskere enn en stålvariant, selv om plasten i posen er seig og slagfast.
De fleste vesker for ATV i dag er laget av plast da de er egnet for et veldig bredt spekter av bruksområder.
En stålpose, eller en nettingkurv som er mer vanlig, har fordelen av å være svært robust og slagfast, nettingkurvene er også veldig enkle å rengjøre som er bra hvis du skal transportere utstyr som blir skittent etter en dags arbeid.
Noen få oppbevaringsbokser, i dag hovedsakelig hagekassen i eik, er laget av materialer som vannfast kryssfiner. Det er et mindre vanlig materialvalg men har vist seg svært vellykket for Ekagårdslådan som er en favoritt blant ATV-eiere som jobber i skogen, bagen har solgt i mange år og konseptet har fungert fantastisk bra.
Som sagt finnes det en mengde forskjellige ATV-vesker og -bokser som fyller en rekke funksjoner.
Begynn med å tenke på hva du bruker ATV-en din til i dag og hva du må ha med deg, er det kun motorsag og kombiboks som skal være med, tilpasset motorsagkasse er et godt alternativ, men skal du kun ta med sagen en gang om en stund og fremfor alt ønsker å oppbevare kaffe og hjelmer i posen uten at pakken blir våt eller gjørmete, er en lukket pose med lokk et bedre alternativ.
Her vet du best selv hvilke behov du har, så tenk gjennom dette før du bestemmer deg.
Prisklasser
I dag finnes det et bredt utvalg av ATV-bokser på markedet med vidt varierende priser. En billig veske er ikke nødvendigvis dårlig for dine formål, men en dyrere kan ha funksjoner som gjør det lettere for deg i hverdagen eller jobben.
En dyrere bag kan også ha litt bedre låsemekanismer hvis de er låsbare, bedre lakk hvis den er laget av metall eller til og med ekstrautstyr som oppvarmede passasjerhåndtak eller bremselys.
Generelt sett er Universalvesker billigere enn modelltilpassede, vi går gjennom forskjellene mellom disse nedenfor.
Som det meste gjenspeiler prisen ofte kvaliteten på produktet, men i dag finnes det et solid utvalg av virkelig rimelige ATV-vesker, så det trenger ikke koste en formue. Det du derimot bør se etter på billigposer er kvaliteten på plasten, de fleste ATV-vesker er laget av plast men virkelig billige poser kan være laget av skjør plast som sprekker lett når det blir kaldt.
Alle posene i vårt sortiment er laget av seig og slagfast plast som tåler kulde meget godt.
Material
Som vi nevnte ovenfor er de fleste ATV-vesker i dag laget av plast og det er viktig å sørge for at plasten er av god kvalitet. I tillegg til plastposer er nettkurver i stål ganske vanlig og det finnes også stålbokser og oppbevaringsbokser laget av vanntett kryssfiner eller lignende.
En plastpose har fordelen av å være lett i sin konstruksjon, den ruster ikke eller skrangler. Skal du derimot frakte tungt eller skarpt verktøy i stor grad, kan en plastpose slites raskere enn en stålvariant, selv om plasten i posen er seig og slagfast.
De fleste vesker for ATV i dag er laget av plast da de er egnet for et veldig bredt spekter av bruksområder.
En stålpose, eller en nettingkurv som er mer vanlig, har fordelen av å være svært robust og slagfast, nettingkurvene er også veldig enkle å rengjøre som er bra hvis du skal transportere utstyr som blir skittent etter en dags arbeid.
Noen få oppbevaringsbokser, i dag hovedsakelig hagekassen i eik, er laget av materialer som vannfast kryssfiner. Det er et mindre vanlig materialvalg men har vist seg svært vellykket for Ekagårdslådan som er en favoritt blant ATV-eiere som jobber i skogen, bagen har solgt i mange år og konseptet har fungert fantastisk bra.
Eksempel på ATV-bokser
Monter ATV-Vesken
Så over til forsamlingen. Som vi tidligere gikk igjennom finnes det Universal- og modelltilpassede vesker, under går vi gjennom montering av en standard Universalboks bak på en ATV med rørprofil lastestativ.
Se også videoen under som går gjennom prosessen steg for steg.
Alle våre vesker inkluderer monteringsdetaljer, detaljene i seg selv kan variere i utseende men fylle samme funksjon og samme type logikk som nedenfor kan brukes i de aller fleste tilfeller.
1. Begynn med å plassere posen på lastestativet, bagen skal være sentrert og sørg for å holde oversikt slik at du kan åpne og lukke salen uten at posen fester seg. Bruk en linjal til å måle så posen sitter riktig hvis du ikke stol på øyemålet ditt, i de fleste tilfeller kan du finjustere plasseringen litt etter at du har laget hull til u-boltene.
2.Plukk opp monteringsdetaljene, vanligvis 4 U-bolter. U-formede bolter som tres rundt rammen og låses med en metallplate og muttere.
3. Påfør maling, loctite eller fett (alt som er rimelig klebrig og etterlater merker) på endene av u-boltene.
Med posen plassert der den skal være, skyv u-boltene forsiktig fra under lastestativet opp mot bunnen av posen på 4 steder, du bør ha to u-bolter foran og 2 bak i tilfeller hvor 4 er nødvendig, ellers fordel dem jevnt under bunnen av posen.
4. Når du har laget merker etter alle u-boltene, løfter du posen forsiktig rett opp og legger den opp ned på et stykke papp (For å unngå å ripe lokket)
5.Nå skal du ha en haug med markeringer som viser hvor u-boltene skal plasseres, ta ut boret og velg et bor som er en eller noen få millimeter større enn diameteren på u-en. -bolt. Borer du for stramt blir det bare vondt, hullene vil fortsatt være dekket av mutteren eller platen, og i verste fall kan du tette med litt silikon hvis du vil at det skal være vanntett.
6. Sjekk at u-boltene passer i hullene du boret før du løfter sekken.
7. Plasser posen på quad-en og tre U-boltene gjennom hullene. Her er to måter å gjøre det på.
Du kan dytte inn u-boltene fra innsiden av baggen og deretter skru dem inn fra under lastehyllen, denne måten er bra hvis du har god plass under lastehyllen for tilgang eller har et lastestativ med firkantede "rør"
Du kan også dytte inn u-boltene fra under lastestativet og låse dem fra innsiden av posen med tinn og mutter, dette er en god måte hvis du har liten plass under lastestativet og passer også bedre på maskiner med runde rør i lastestativet. Husk imidlertid at du vil få bolter som stikker ut av posen, disse bør kuttes av og settes på en type gummihette (ikke inkludert) for ikke å skade eventuell skjør innpakning. Litt krympeslange eller en gammel ventilhette kan fungere fint.
Klart.
Å montere en ATV-veske er en ganske enkel prosedyre hvis du følger trinnene ovenfor og tar det med ro og forsiktighet, og det er ikke all verden hvis du tilfeldigvis borer et hull feil.
Har du spørsmål eller bekymringer om hvilken ATV-veske som passer best til din quad, er du alltid velkommen til å kontakte oss, vi har montert hundrevis av sekker opp gjennom årene på maskinene vi solgte og har i grunnen aldri vært borti en maskin som ikke kunne ha noen type smart lagring.
Se også videoen under som går gjennom prosessen steg for steg.
Alle våre vesker inkluderer monteringsdetaljer, detaljene i seg selv kan variere i utseende men fylle samme funksjon og samme type logikk som nedenfor kan brukes i de aller fleste tilfeller.
1. Begynn med å plassere posen på lastestativet, bagen skal være sentrert og sørg for å holde oversikt slik at du kan åpne og lukke salen uten at posen fester seg. Bruk en linjal til å måle så posen sitter riktig hvis du ikke stol på øyemålet ditt, i de fleste tilfeller kan du finjustere plasseringen litt etter at du har laget hull til u-boltene.
2.Plukk opp monteringsdetaljene, vanligvis 4 U-bolter. U-formede bolter som tres rundt rammen og låses med en metallplate og muttere.
3. Påfør maling, loctite eller fett (alt som er rimelig klebrig og etterlater merker) på endene av u-boltene.
Med posen plassert der den skal være, skyv u-boltene forsiktig fra under lastestativet opp mot bunnen av posen på 4 steder, du bør ha to u-bolter foran og 2 bak i tilfeller hvor 4 er nødvendig, ellers fordel dem jevnt under bunnen av posen.
4. Når du har laget merker etter alle u-boltene, løfter du posen forsiktig rett opp og legger den opp ned på et stykke papp (For å unngå å ripe lokket)
5.Nå skal du ha en haug med markeringer som viser hvor u-boltene skal plasseres, ta ut boret og velg et bor som er en eller noen få millimeter større enn diameteren på u-en. -bolt. Borer du for stramt blir det bare vondt, hullene vil fortsatt være dekket av mutteren eller platen, og i verste fall kan du tette med litt silikon hvis du vil at det skal være vanntett.
6. Sjekk at u-boltene passer i hullene du boret før du løfter sekken.
7. Plasser posen på quad-en og tre U-boltene gjennom hullene. Her er to måter å gjøre det på.
Du kan dytte inn u-boltene fra innsiden av baggen og deretter skru dem inn fra under lastehyllen, denne måten er bra hvis du har god plass under lastehyllen for tilgang eller har et lastestativ med firkantede "rør"
Du kan også dytte inn u-boltene fra under lastestativet og låse dem fra innsiden av posen med tinn og mutter, dette er en god måte hvis du har liten plass under lastestativet og passer også bedre på maskiner med runde rør i lastestativet. Husk imidlertid at du vil få bolter som stikker ut av posen, disse bør kuttes av og settes på en type gummihette (ikke inkludert) for ikke å skade eventuell skjør innpakning. Litt krympeslange eller en gammel ventilhette kan fungere fint.
Klart.
Å montere en ATV-veske er en ganske enkel prosedyre hvis du følger trinnene ovenfor og tar det med ro og forsiktighet, og det er ikke all verden hvis du tilfeldigvis borer et hull feil.
Har du spørsmål eller bekymringer om hvilken ATV-veske som passer best til din quad, er du alltid velkommen til å kontakte oss, vi har montert hundrevis av sekker opp gjennom årene på maskinene vi solgte og har i grunnen aldri vært borti en maskin som ikke kunne ha noen type smart lagring.
Universell kontra modellspesifikk
På mange ATV-bokser vil du fort se at det ikke står hvilke modeller de passer, mens det på andre står enkelte eksakte modeller.
Historisk sett har universalbokser vært oppbevaringsalternativet på ATV-er, de er som navnet antyder en veske som passer til stort sett alt, og det er fortsatt den vanligste vesken som selges i dag da de er rimelige og tilgjengelige i en variant for alle. behov, uavhengig av hvilken firehjuling du kjører.
Etter hvert som markedet for firehjulinger har økt og etterspørselen fra kundene om å ha mer fleksible og flottere oppbevaringsløsninger for sin ATV, har det dukket opp et større utvalg modelltilpassede pakkebokser, disse boksene passer perfekt på maskinen den er designet. for og har ofte hurtigfester som enkelt kan tas av og på, de er også ofte designet for å følge utformingen av firehjulingen. Modelltilpassede bokser er foreløpig tilgjengelig for et begrenset antall firehjulinger, men utvalget utvikles hele tiden, boksene er derimot litt dyrere enn universalvarianten da det kreves mer utviklingsarbeid og de er ofte begrenset til å passe nyere modeller av firehjulinger, ser vi ingen tendens til at modelltilpassede vesker utvikles for ATV-modeller som ikke lenger produseres.
**Tips**
Universalbokser er, som vi nevnte, den vanligste typen veske, men hvordan vet du om den passer?
Det første du bør sjekke er at lastestativet er bredt og dypt nok, det spiller ingen rolle om posen stikker ut 5-10 cm per side, men mesteparten av posen skal hvile på lastestativet. Husk også å ikke velge en bag som stikker for mye ut på sidene, da det er lett å feilvurdere bredden på firhjulingen i skogen.
Det er vanlig at en ATV-veske av universalmodellen stikker litt ut både på bredden og bakover fra lastestativet.
Det andre du bør sjekke er hvilken type lastestativ du har, nesten alle universalposer er tilpasset for lastestativ laget av stålrørsprofil (selv om 'rørene er firkantede fungerer det like bra å montere), dette har lenge vært den vanligste typen lastestativ og på disse er det alltid mulig å montere en universalpose.
Hvis du har et lastestativ som ikke har rørprofiler, har du mest sannsynlig et lastestativ laget av noe plastkompositt som er ganske glatt, dette er vanlig på Polaris (enda eldre), Newer Can-Am og CF-Moto men det blir mer og mer vanlig. En universalpose kan monteres på denne typen lastestativ, men U-boltene som ofte følger med sekken må nok byttes ut med en lengre bolt og skive eller lignende. Mange plastkompositt lastestativer har merkelig formede hull som ofte er tilpasset for å sette inn hurtigfester, med disse kan du også montere en universalpose. Can-Am har sine LinQ-fester, Polaris Lock and Ride, Arctic Cat har sitt Speedrack og CF Moto har også en løsning med hurtigfester på enkelte nyere modeller.
Historisk sett har universalbokser vært oppbevaringsalternativet på ATV-er, de er som navnet antyder en veske som passer til stort sett alt, og det er fortsatt den vanligste vesken som selges i dag da de er rimelige og tilgjengelige i en variant for alle. behov, uavhengig av hvilken firehjuling du kjører.
Etter hvert som markedet for firehjulinger har økt og etterspørselen fra kundene om å ha mer fleksible og flottere oppbevaringsløsninger for sin ATV, har det dukket opp et større utvalg modelltilpassede pakkebokser, disse boksene passer perfekt på maskinen den er designet. for og har ofte hurtigfester som enkelt kan tas av og på, de er også ofte designet for å følge utformingen av firehjulingen. Modelltilpassede bokser er foreløpig tilgjengelig for et begrenset antall firehjulinger, men utvalget utvikles hele tiden, boksene er derimot litt dyrere enn universalvarianten da det kreves mer utviklingsarbeid og de er ofte begrenset til å passe nyere modeller av firehjulinger, ser vi ingen tendens til at modelltilpassede vesker utvikles for ATV-modeller som ikke lenger produseres.
**Tips**
Universalbokser er, som vi nevnte, den vanligste typen veske, men hvordan vet du om den passer?
Det første du bør sjekke er at lastestativet er bredt og dypt nok, det spiller ingen rolle om posen stikker ut 5-10 cm per side, men mesteparten av posen skal hvile på lastestativet. Husk også å ikke velge en bag som stikker for mye ut på sidene, da det er lett å feilvurdere bredden på firhjulingen i skogen.
Det er vanlig at en ATV-veske av universalmodellen stikker litt ut både på bredden og bakover fra lastestativet.
Det andre du bør sjekke er hvilken type lastestativ du har, nesten alle universalposer er tilpasset for lastestativ laget av stålrørsprofil (selv om 'rørene er firkantede fungerer det like bra å montere), dette har lenge vært den vanligste typen lastestativ og på disse er det alltid mulig å montere en universalpose.
Hvis du har et lastestativ som ikke har rørprofiler, har du mest sannsynlig et lastestativ laget av noe plastkompositt som er ganske glatt, dette er vanlig på Polaris (enda eldre), Newer Can-Am og CF-Moto men det blir mer og mer vanlig. En universalpose kan monteres på denne typen lastestativ, men U-boltene som ofte følger med sekken må nok byttes ut med en lengre bolt og skive eller lignende. Mange plastkompositt lastestativer har merkelig formede hull som ofte er tilpasset for å sette inn hurtigfester, med disse kan du også montere en universalpose. Can-Am har sine LinQ-fester, Polaris Lock and Ride, Arctic Cat har sitt Speedrack og CF Moto har også en løsning med hurtigfester på enkelte nyere modeller.
Specialholder
I tillegg til ATV-veskene og nettkurvene som vi nevnte tidligere, finnes det i dag en rekke spesialtilpassede løsninger for oppbevaring på firehjulinger for å passe ethvert formål du kan tenke deg.
Noen av de vanligste spesialfestene og oppbevaringsløsningene vi har er disse:
I tillegg til ovennevnte løsninger for spesielle formål finnes det et enormt utvalg praktiske løsninger for de fleste behov, trenger du å ta med en isbor ut på sjøen? Mobiltelefonen slik at du kan bruke GPS og finne veien hjem? En vannflaske lett tilgjengelig eller en spade og rive?
Noe av det vanligste vi selger er verktøyfester som er som låsbare kroker, disse er utrolig praktiske og burde være på alle firehjulinger etter vår mening, du kan enkelt bruke spaden, snøskuffen, spaden, riven, eller hvorfor ikke fiskestang på en trygg og komfortabel måte. Mulighetene er endeløse.
Noen av de vanligste spesialfestene og oppbevaringsløsningene vi har er disse:
Motorsagbokser & braketter
- Bokser eller braketter som er direkte tilpasset oppbevaring og transport av motorsager, ofte med plass til kombiboks og diverse verktøy og i noen tilfeller også med plass til ryddesagen. I dag finnes det flere fester og bokser å velge mellom for deg som har motorsagen som verktøy og trenger å ha den med på ATV-en i skogen.Rifle Mounts & Cases
- Et stort utvalg av fester og holdere for rifler, pistoler og til og med buer og armbrøster har sin opprinnelse i USA hvor disse er mye brukt i jakt. En praktisk måte å ta med seg jaktredskapene på turen på en trygg og komfortabel måte, det finnes også et stort utvalg av løsninger som passer alle behov. Husk å følge lover og regler når det gjelder sikkerhet ved transport av rifler under jakt.Brennstoffdunker
- Det er ikke noe morsommere enn å få en suppegryte midt i skogen, å prøve å sette en firehjuling utenfor veien er ganske ubrukelig og å gå flere mil for å få reserveboksen er ikke det attraktive. Heldigvis finnes det i dag et stort utvalg av både fleksible og stilige løsninger for enkelt å ta med en eller to reservekanister med drivstoff på turen, man vet aldri når det kommer godt med.Andre spesielle festemidler
I tillegg til ovennevnte løsninger for spesielle formål finnes det et enormt utvalg praktiske løsninger for de fleste behov, trenger du å ta med en isbor ut på sjøen? Mobiltelefonen slik at du kan bruke GPS og finne veien hjem? En vannflaske lett tilgjengelig eller en spade og rive?
Noe av det vanligste vi selger er verktøyfester som er som låsbare kroker, disse er utrolig praktiske og burde være på alle firehjulinger etter vår mening, du kan enkelt bruke spaden, snøskuffen, spaden, riven, eller hvorfor ikke fiskestang på en trygg og komfortabel måte. Mulighetene er endeløse.
Eksempler Spesialbraketter og bokser