ATVPRO Store guide til olje og kjemikalier
Lær mer om motorolje, differensialolje, kjølevæske og bremsevæske for din ATV
I din ATV er det en rekke forskjellige oljer og væsker som kan være gode å holde øye med. I denne guiden går vi gjennom de forskjellige væskene som er i din ATV og sorterer ut de mange forskjellige oljene og navnene som finnes.
I denne guiden lærer du mer om:
- Motorolje
- Girkasseolje
- Differensial olje
- Olje for sluttkjøring
- Kjølesystemet
- Glykol
- Bremsevæske
- Viskositet
- Klassifikasjoner
- Tilsetningsstoffer
- JASO MA2
- LS [Limited Slip] Oil
- Girkasseolje
- Differensial olje
- Olje for sluttkjøring
- Kjølesystemet
- Glykol
- Bremsevæske
- Viskositet
- Klassifikasjoner
- Tilsetningsstoffer
- JASO MA2
- LS [Limited Slip] Oil
Sluttgir
Normalt forbruk: ca. 0,3L
Oljetype: Differensial/sluttgir/girkasseolje
Oljeviskositet: Vanligvis 75W90 / 80W90 eller lignende
Oljeklassifisering: API GL 3/4/5
Merk! I noen ATV-modeller er det skivebremser i sluttdrevet, i disse sluttdrevene kreves det en olje av LS "Limited Slip" Type med spesielle tilsetningsstoffer. Suzuki Kingquad har for eksempel skivebrems i bakre sluttdrev.
Oljetype: Differensial/sluttgir/girkasseolje
Oljeviskositet: Vanligvis 75W90 / 80W90 eller lignende
Oljeklassifisering: API GL 3/4/5
Merk! I noen ATV-modeller er det skivebremser i sluttdrevet, i disse sluttdrevene kreves det en olje av LS "Limited Slip" Type med spesielle tilsetningsstoffer. Suzuki Kingquad har for eksempel skivebrems i bakre sluttdrev.
Motor/girkasseolje
Normalt forbruk: ca. 2-4L
Oljetype: Motorolje (ikke vanlig bilolje)
Oljeviskositet: Vanligvis 10W40 / 5W50 eller lignende
Oljeklassifisering: JASO MA/MA2 API SG/SL/SN
Merk! De fleste ATV-modeller har en våt plateclutch som krever olje med spesielle tilsetninger, "vanlig" bilolje mangler disse tilsetningene og du vil fort slite ut clutchen på din ATV om du bruker en slik olje. Bruk derfor alltid MC-klassifisert olje for våt clutch.
Oljetype: Motorolje (ikke vanlig bilolje)
Oljeviskositet: Vanligvis 10W40 / 5W50 eller lignende
Oljeklassifisering: JASO MA/MA2 API SG/SL/SN
Merk! De fleste ATV-modeller har en våt plateclutch som krever olje med spesielle tilsetninger, "vanlig" bilolje mangler disse tilsetningene og du vil fort slite ut clutchen på din ATV om du bruker en slik olje. Bruk derfor alltid MC-klassifisert olje for våt clutch.
Differensial
Normalt forbruk: ca. 0,3L
Oljetype: Differensial/sluttgir/girkasseolje
Oljeviskositet: Vanligvis 75W90 / 80W90 eller lignende
Oljeklassifisering: API GL 3/4/5
Merk! I noen ATV-modeller er det skivebremser i sluttdrevet, i disse sluttdrevene kreves det en olje av LS "Limited Slip" Type med spesielle tilsetningsstoffer. Suzuki Kingquad har for eksempel skivebrems i bakre sluttdrev.
Oljetype: Differensial/sluttgir/girkasseolje
Oljeviskositet: Vanligvis 75W90 / 80W90 eller lignende
Oljeklassifisering: API GL 3/4/5
Merk! I noen ATV-modeller er det skivebremser i sluttdrevet, i disse sluttdrevene kreves det en olje av LS "Limited Slip" Type med spesielle tilsetningsstoffer. Suzuki Kingquad har for eksempel skivebrems i bakre sluttdrev.
Tabellet ovenfor er kun generelle anbefalinger og forklaringer. Se alltid bruksanvisningen når du velger en olje.
Oljer og væsker
Informasjonen nedenfor er generell og gjelder for en standard væskekjølt, firetakts ATV med automatgir og variator, forskjeller mellom ulike ATV-merker og -modeller forekommer.
Motor
Motoroljen sitter, som navnet tilsier, i motoren, vanligvis trengs det mellom 2-4 liter for et oljeskift. Du skifter olje ved å løsne en plugg under motoren og fyller på gjennom en påfyllingsplugg som vanligvis kan skrus ut for hånd på toppen eller på siden av motoren. Vanligvis bruker man en hel eller delvis syntetisk motorolje beregnet på motorsykler, dette er fordi de fleste av dagens firehjulinger med variator har en slingclutch inne i frontvariatoren som er i olje, lamellene til denne slingclutchen er laget av en keramisk materiale som krever et spesielt tilsetningsstoff i motoroljen for ikke å slites ut for tidlig. Dette tilsetningsstoffet finnes i alle våre MC- og ATV-oljer og alle oljer med klassifiseringen "JASO", f.eks. Jaso MA / MA2. Du kan bruke motorolje med dette tilsetningsstoffet selv i firehjulinger som ikke krever det, men ikke omvendt, så du kan ikke kjøre med en "vanlig" bilmotorolje i firehjulinger med slengclutch.
Motorolje
Girkasse
På de fleste av dagens quads er motor og girkasse "kompositt", dvs. de bruker samme olje til å smøre motor og girkasse, så du bytter og fyller bare på én olje. Det finnes firehjulinger med egen girkasse og da også separat girkasseolje, Polaris har f.eks. dette systemet på mange av maskinene deres.
Sluttgir (bakakselblokk)
Klumpen som sitter på bakakselen din eller mellom drivakslene dine bak kalles et sluttdrev og er en type vinkelgir, der det trengs en spesiell olje for girkasser. Vanligvis trengs det ca 3 desiliter til et skift, og man bytter olje ved å tappe den nedenfra og fylle opp gjennom en plugg (ofte med unbraconhode) på siden av klumpen. Man fyller vanligvis opp til det renner over, da påfyllingshullet vanligvis også fungerer som et nivåhull. Oljen som brukes er som sagt en differensialolje/girkasseolje med en spesielt sterk smørefilm og er vanligvis merket med klassifiseringen API GL, API GL3, GL4 & GL5 er vanlig å finne i dag. I noen sluttgir, for eksempel på Suzuki King Quad, er det skivebrems i sluttgiret, som betyr at du må ha en olje med tilsetningen LS - LIMITED SLIP, dette for å unngå slitasje ut skivene, som i likhet med motorens slingclutch vanligvis er i et keramisk materiale.
Differensial foran
Klumpen som sitter mellom drivakslene foran på din ATV (hvis du har en firehjulsdrevet ATV, altså ellers er det ingenting her) er som sluttdrevet et vinkelgir men med tilleggsfunksjonen at du kan ofte manuelt koble inn og ut firehjulsdriften via en knott eller en knapp og i noen tilfeller differensialsperre, det er rett og slett flere bevegelige deler i frontdifferensialen. Skift av olje gjøres på samme måte som i sluttdrevet og det tar omtrent samme mengde olje, vanligvis ca. 0,3L. Selv i denne klumpen kan det være lameller, dreiemomentfølende forskjeller oppstår blant annet, noe som betyr at det kreves en olje på LS - LIMITED SLIP.
Olje for girkasse/Differensial/Sluttgir
Kjølesystem
Nesten alle moderne firehjulinger har i dag væskekjøling og kjølesystemet bør fylles med glykol og destillert vann med en blanding på ca 50/50. Husk også å bytte glykol i ATV-en din ca annethvert år og sjekk nivået litt av og til!
Informasjon Glykol
Det er to hovedgrupper av bilglykol, Monoetylenglykol og Propylenglykol.
Monoetylen er generelt mer vanlig, men nylig har propylenglykol blitt lansert som et mindre giftig alternativ.
En viktig ting å huske på når du skifter kjølevæske i ATV-en din er å ikke blande disse typene, det er ikke mulig å bestemme hvilken type som er i kjølesystemet basert på farge alene, begge typene kan ha forskjellige farger.
Dessverre er det mange ATV-produsenter som ikke spesifiserer hvilken type glykol som er i det originale systemet.
Hvis du ikke vet sikkert hvilken type glykol kjølesystemet er fylt med, er det alltid tryggest å erstatte det helt, blander du Etylen og Propylenglykol i kjølesystemet blir det en klebrig masse og kan ødelegge kjølesystemet .
Skal du kun fylle på kjølesystemet kan du fylle på med vanlig destillert vann, ved større inngrep i motoren eller kjølesystemet som gjør at du mister en stor mengde kjølevæske er det alltid tryggest å bytte den helt ut .
Glykolene vi selger er av typen Etylen med mindre annet er angitt i produktet og fungerer perfekt til ATV-motorer med eller uten motorblokker og kjølesystemdeler laget av aluminium samt deler av magnesium, plast, gummi, metaller eller legeringer.
Et kjølesystem på en ATV har et ganske lavt volum, noe som gjør at fullstendig bytte av kjølevæske er det sikreste alternativet dersom du er usikker på hvilken type glykol som har vært i den før, ofte rommer en ATVs kjølesystem 2-3 liter , som betyr at du trenger ca 1-1,5L Glykol til innblanding i vann for å oppnå en kuldebeskyttelse på opptil -37°C (50%).
Monoetylen er generelt mer vanlig, men nylig har propylenglykol blitt lansert som et mindre giftig alternativ.
En viktig ting å huske på når du skifter kjølevæske i ATV-en din er å ikke blande disse typene, det er ikke mulig å bestemme hvilken type som er i kjølesystemet basert på farge alene, begge typene kan ha forskjellige farger.
Dessverre er det mange ATV-produsenter som ikke spesifiserer hvilken type glykol som er i det originale systemet.
Hvis du ikke vet sikkert hvilken type glykol kjølesystemet er fylt med, er det alltid tryggest å erstatte det helt, blander du Etylen og Propylenglykol i kjølesystemet blir det en klebrig masse og kan ødelegge kjølesystemet .
Skal du kun fylle på kjølesystemet kan du fylle på med vanlig destillert vann, ved større inngrep i motoren eller kjølesystemet som gjør at du mister en stor mengde kjølevæske er det alltid tryggest å bytte den helt ut .
Glykolene vi selger er av typen Etylen med mindre annet er angitt i produktet og fungerer perfekt til ATV-motorer med eller uten motorblokker og kjølesystemdeler laget av aluminium samt deler av magnesium, plast, gummi, metaller eller legeringer.
Et kjølesystem på en ATV har et ganske lavt volum, noe som gjør at fullstendig bytte av kjølevæske er det sikreste alternativet dersom du er usikker på hvilken type glykol som har vært i den før, ofte rommer en ATVs kjølesystem 2-3 liter , som betyr at du trenger ca 1-1,5L Glykol til innblanding i vann for å oppnå en kuldebeskyttelse på opptil -37°C (50%).
Farger på glykol
I dag kan du som tidligere nevnt ikke bestemme nøyaktig hvilken type glykol du har i kjølesystemet ditt basert på fargen alene. Tidligere har en rød Glykol vanligvis vært av den såkalte Longlife type eller spesielt for maskiner med aluminium topplokk, men i dag har produsentene glykol i mange forskjellige farger eller helt fargeløse, med diverse forskjellige egenskaper.
Det som skiller de ulike fargene til produsentene i dag er snarere tilsetning av ulike antirustmidler eller andre tilsetningsstoffer som ulike bilprodusenter eller bransjer foreskriver.
Har du f.eks. en monoetylenglykol-variant i kjøleren som er grønn, denne kan blandes med en hvilken som helst annen farge på monoetylenglykol, du kan få en matt farge på kjølevæsken, men det vil fungere rent praktisk. Men du må da være sikker på at du ikke blander de to ulike glykoltypene nevnt ovenfor (Etylen/Propylen).
Glykolene vi selger fungerer i alle ATV- og UTV-kjøretøyer på markedet og vårt beste tips er å alltid skifte all kjølevæske samtidig hvis du tapper systemet for større volum.
Det som skiller de ulike fargene til produsentene i dag er snarere tilsetning av ulike antirustmidler eller andre tilsetningsstoffer som ulike bilprodusenter eller bransjer foreskriver.
Har du f.eks. en monoetylenglykol-variant i kjøleren som er grønn, denne kan blandes med en hvilken som helst annen farge på monoetylenglykol, du kan få en matt farge på kjølevæsken, men det vil fungere rent praktisk. Men du må da være sikker på at du ikke blander de to ulike glykoltypene nevnt ovenfor (Etylen/Propylen).
Glykolene vi selger fungerer i alle ATV- og UTV-kjøretøyer på markedet og vårt beste tips er å alltid skifte all kjølevæske samtidig hvis du tapper systemet for større volum.
Bremsesystem
På en firhjuling med hydrauliske bremser må du sjekke nivået på bremsevæske fra tid til annen, dette gjør du enten gjennom glasset på hovedbremsesylinderen eller ved å ta av lokket på bremsevæskebeholderen. Bremsevæske kommer vanligvis i tre forskjellige varianter, DOT 4, DOT 5 og DOT 5.1. DOT 4 og 5.1 kan blandes, men de IKKE kan blandes med DOT 5 da den er silikonbasert. Vanligvis er det DOT 4 i bremsesystemet til alle firehjulinger, men du kan bytte til 5.1 hvis du har problemer med at bremsevæsken koker, 5.1 har høyere kokepunkt.
Viskositet
I tillegg til hvilken type olje du bør ha og hvor den skal være, kan det være greit å holde styr på viskositeten en olje skal ha for ulike forhold, viskositet er en betegnelse på oljens "tykkelse" ved ulike temperaturer. En lav verdi betyr at oljen er tynn og en høy verdi betyr at oljen er tykkere. Det finnes både single grade "straight" oljer og multigrade oljer i dag, de vanligste er multigrade oljer.
For eksempel kan det stå SAE 10W40 på en pakke, SAE står for "Society of Automotive Engineers" og er et institutt i USA som etablerte et system for klassifisering av oljeviskositet. Den lave verdien etterfulgt av W indikerer viskositeten til oljen som kald og den høyere verdien er viskositeten til oljen som varm (ved driftstemperatur). Siden to forskjellige viskositeter er spesifisert, er oljen av multigrade type. Tallene er derimot ikke relatert til temperatur i Celsius eller Fahrenheit, men indikerer innenfor hvilke temperaturområder oljen har en viss viskositet basert på en viskositetsindeks. Viskositeten til en olje har ingenting å gjøre med kvaliteten på oljen.
For eksempel kan det stå SAE 10W40 på en pakke, SAE står for "Society of Automotive Engineers" og er et institutt i USA som etablerte et system for klassifisering av oljeviskositet. Den lave verdien etterfulgt av W indikerer viskositeten til oljen som kald og den høyere verdien er viskositeten til oljen som varm (ved driftstemperatur). Siden to forskjellige viskositeter er spesifisert, er oljen av multigrade type. Tallene er derimot ikke relatert til temperatur i Celsius eller Fahrenheit, men indikerer innenfor hvilke temperaturområder oljen har en viss viskositet basert på en viskositetsindeks. Viskositeten til en olje har ingenting å gjøre med kvaliteten på oljen.
Klassifisering
Det er to typer betegnelser på oljene som brukes i dagens firehjulinger:
API - Forkortelse for "American Petroleum Institute", en klassifisering som indikerer kvaliteten på olje. Oljer til bensinmotorer har en klasse som starter med "S" etterfulgt av en annen bokstav, f.eks. "SL". SJ, SM & SN er også tilstede og jo "høyere" bokstaven S etterfølges av, jo høyere er kvaliteten på oljen. Hvis det er foreskrevet "SL"-olje i din ATV, kan du helle i en olje med "høyere" betegnelse, f.eks. en "SM", men "SL" er minimumskarakteren som kreves.
JASO - Forkortelse for "Japanese Automotive Standards Organization" og er i likhet med API en klassifisering for oljekvalitet. JASO er derimot en spesialbetegnelse for motorsykkeltilpassede oljer med tilsetninger/tilskudd i oljen for motorer med våt clutch. JASO MA og JASO MA2 er betegnelser som forekommer i dag, med MA2 som den høyeste kvaliteten av de to.
API - Forkortelse for "American Petroleum Institute", en klassifisering som indikerer kvaliteten på olje. Oljer til bensinmotorer har en klasse som starter med "S" etterfulgt av en annen bokstav, f.eks. "SL". SJ, SM & SN er også tilstede og jo "høyere" bokstaven S etterfølges av, jo høyere er kvaliteten på oljen. Hvis det er foreskrevet "SL"-olje i din ATV, kan du helle i en olje med "høyere" betegnelse, f.eks. en "SM", men "SL" er minimumskarakteren som kreves.
JASO - Forkortelse for "Japanese Automotive Standards Organization" og er i likhet med API en klassifisering for oljekvalitet. JASO er derimot en spesialbetegnelse for motorsykkeltilpassede oljer med tilsetninger/tilskudd i oljen for motorer med våt clutch. JASO MA og JASO MA2 er betegnelser som forekommer i dag, med MA2 som den høyeste kvaliteten av de to.
Velge riktig olje
Sjekk ut Eurols produktrådgiver nedenfor for å få tips om hvilken olje din ATV krever, eller kontakt oss så hjelper vi deg på veien!
Klikk her for å få tilgang til Eurol Oil Advisor< /b>
Klikk her for å få tilgang til Eurol Oil Advisor< /b>
MERK FØLGENDE! All informasjon ovenfor og alle anbefalinger er generell informasjon og kan variere mellom ulike merker og modeller av firehjulinger, kontakt alltid et autorisert verksted hvis du er usikker på hvilken olje du skal bruke eller kontakt oss så hjelper vi deg på veien! i >
Bestselgende oljer
Motor
Eksempel på "vanlig ATV-motor" med automatkasse og variator.
Eksempel på "vanlig ATV-motor" med automatkasse og variator.
Seilkobling
Sitter på veivakselen, og "kobler inn" frontvariatoren så fort motoren går litt opp.
Sitter på veivakselen, og "kobler inn" frontvariatoren så fort motoren går litt opp.
Sluttgir bak - Delt bakaksel
Sluttgir bak - stiv bakaksel
Sluttdrevet til venstre og bremsetrommelen til høyre i bildet.
Sluttdrevet til venstre og bremsetrommelen til høyre i bildet.
Motor
Eksempel på "vanlig ATV-motor" med automatkasse og variator.
Eksempel på "vanlig ATV-motor" med automatkasse og variator.
Seilkobling
Sitter på veivakselen, og "kobler inn" frontvariatoren så fort motoren går litt opp.
Sitter på veivakselen, og "kobler inn" frontvariatoren så fort motoren går litt opp.
Slutdrift bak - Delt bakaksel
Slutdrift bak - stiv bakaksel
Sluttdrevet til venstre og bremsetrommelen til høyre i bildet.
Sluttdrevet til venstre og bremsetrommelen til høyre i bildet.